Ερευνά και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης. Δημοσιογράφος - Συλλέκτης. Ανεξάρτητος ερευνητής πειραϊκής ιστορίας και λογοτεχνίας.
ΦΑΛΗΡΟΝ. Ταχυδρομική σφραγίδα του 1903 σε γραμματόσημο των πέντε λεπτών (πράσινο) της έκδοσης του 1901 γνωστής ως του Ιπταμένου Ερμού που τυπώθηκε στο Λονδίνο. Παραλήπτης ο Στέλιος Αίσωπος, οδός Ζαΐμη 8 στην Αθήνα. Ο Λιλή Σμιτ, του γράφει την διεύθυνσή της και τον προσκαλεί: Έλα να παίξουμε! CARTE POSTALE M. M. VIENNE. Nr. 138.
Ταξινομώντας εκατοντάδες ασπρόμαυρες φωτογραφίες, έπεσα σε μια ενότητα πέντε αντιτύπων με την ίδια ηλικία, ίδιο μέγεθος και με την σφραγίδα ενός πειραιώτικου μαγαζιού. ΨΙΛΙΚΑ - ΚΑΠΝΟΠΩΛΕΙΟΝ/ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Σ. ΤΟΥΦΕΞΗ/ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ & ΗΦΑΙΣΤΟΥ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ.
Πρώτη φωτογραφία:
Εδώ
δυο άνδρες και δυο γυναίκες σε μπαλκόνι
σπιτιού στην εσωτερική αυλή με ξύλινες
σκάλες. Πόσο διαφορετικό από τις σύγχρονες
οικοδομές! Πόσο αλλιώτικοι σε ντύσιμο
και συμπεριφορά οι τότε άνθρωποι!
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Η δεύτερη φωτογραφία
της σειράς. Χαρούμενη οικογενειακή
σκηνή. Κέρασμα κρασιού από γυάλινη
κανάτα, πιάτα και λιχουδιές στα χέρια.
Γνήσια, άδολη, αυθόρμητη κίνηση σε κάθε
πειραιώτικο σπιτικό που ξέρει - παρά
τις όποιες συνθήκες - να διασκεδάζει,
να μην χάνει την ευκαιρία να τέρπεται.
ΨΙΛΙΚΑ - ΚΑΠΝΟΠΩΛΕΙΟΝ/ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Σ.
ΤΟΥΦΕΞΗ/ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ & ΗΦΑΙΣΤΟΥ/
ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Η τρίτη φωτογραφία της σειράς. Τρία κορίτσια, μαθήτριες, σε δρόμο της πόλης που τα σπίτια έχουν πλέον αντικατασταθεί με πολυκατοικίες. Το φωτογραφικό χαρτί είναι Gevaert RIDAX. Η βελγική εταιρεία Gevaert Photo-Producten NV αγοράστηκε από την Agfa AG στα 1964. ΨΙΛΙΚΑ - ΚΑΠΝΟΠΩΛΕΙΟΝ/ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Σ. ΤΟΥΦΕΞΗ/ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ & ΗΦΑΙΣΤΟΥ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ.
Η τέταρτη και η Πέμπτη (τελευταία)
φωτογραφία της σειράς. Τρία άτομα
στέκονται στην εσωτερική αυλή ενός
πειραιώτικου σπιτιού. Δυο άνδρες σε ένα
όμορφο, χειμωνιάτικο τοπίο. Το φωτογραφικό
χαρτί είναι Gevaert
RIDAX.
Η σφραγίδα στην πίσω όψη γράφει: ΨΙΛΙΚΑ
- ΚΑΠΝΟΠΩΛΕΙΟΝ/ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Σ. ΤΟΥΦΕΞΗ/
ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ & ΗΦΑΙΣΤΟΥ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Ένα χαμόγελο από το παρελθόν, σταλμένο από έναν Πειραιώτη, είναι ότι πρέπει για να ευχηθώ σήμερα να έχουμε όλοι μας καλή νέα χρονιά, γεμάτη αισιοδοξία. Αυτή η φωτογραφία σφραγίστηκε από τον Χρυσοβέργη, οδός Αναπαύσεως 22, Πειραιεύς, στις 6 Ιανουαρίου 1952.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Λιμάνι. Άγνωστη εκδήλωση.
Γυναίκες, ίσως μέλη κάποιας επιτροπής
ή κάτι άλλο, περιμένουν να μοιράσουν το
έντυπο υλικό που κρατούν στα χέρια τους.
Χωρίς χρονολογία.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Καρτ ποστάλ με ευχές για την
εορτή ανδρών και γυναικών που κυρίως
έφεραν κοινά, εύχρηστα ονόματα, είχαν
τυπωθεί και αγοράζονταν επί πολλές
δεκαετίες. Η παρούσα γράφτηκε το 1953 στον
Πειραιά από κάποιο Σταύρο προς ένα
Γιάννη: ″Εν Πειραιεί τη 3/1/53 Αγαπητέ
φίλε Γιάννη γεια σου Σου εύχομαι χρόνια
πολλά, μάθε ότι απολύθηκα, και θα φροντίσω
το συντομώτερο την εκδούλευση που μου
προσέφερες να την τακτοποιήσω Σε
ευχαριστώ και να με συγχωρείς μέχρι
στιγμής που δεν τα κατάφερα Σταύρος″.
LIEBERTSON.
K
4001. FOTO
EXTRA.
Reproduction
Interdite.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Δεν μπορώ να αναγνωρίσω
τα τέσσαρα πρόσωπα που μας χαμογελούν
μπροστά από το αεροπλάνο της TWA
στο Ελληνικό, εκείνο που θέλω να προβάλλω
είναι το όνομα του γνωστού πειραιώτη
φωτογράφου - ρεπόρτερ. ΦΩΤΟ - ΡΕΠΟΡΤΑΖ/
ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ & ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ/ – ΤΣΑΚΩΝΑΣ/
ΝΑΥΑΡΧΟΥ ΜΠΗΤΤΥ 37/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ/ ΤΗΛ.
45-103.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Όταν
οι Πειραιώτες ήταν ομορφάντρες και οι
φωτογράφοι σωστοί επαγγελματίες
καλλιτέχνες, το αισθητικό αποτέλεσμα
έβγαινε όντως εντυπωσιακό. «STUDIO
ΜΑ - ΚΑ/ ΒΑΣ. ΣΟΦΙΑΣ 64/ ΤΗΛ. 470036 ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ
26 ΔΕΚ. 1959».
Απαθανατίζοντας την στιγμή μιας εκδήλωσης, οι συμμετέχοντες κινούνται και δρουν εκτελώντας το καθήκον τους ή, αν πρόκειται για το πλήθος, παρατηρώντας. Ο χρόνος που κυλά αποσιωπά το γεγονός και περιμένει κάποιους να ανασκάψουν την μνήμη τους να δώσουν την εξήγηση του περιεχομένου της φωτογραφίας. ΦΩΤΟ/ Αρ. Παπαδόπουλος/ Διαδ. Παύλου 62/ Νίκαια - Πειραιεύς. Χαρτί Agfa Brovira.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Τρεις άνδρες στο τότε
Τουρκολίμανο. Τρώνε και πίνουν την μπίρα
τους (FIX)
σε συσκευασία της εποχής. Στην ψαροταβέρνα
ΖΕΦΥΡΟΣ, 60 χρόνια πριν, 20 Δεκεμβρίου
1960. Συνέχεια άλλης φωτογραφίας που έχω
δημοσιεύσει στο blog
με τίτλο: Φωτογραφίες «προς ανάμνησιν καλών διαθέσεων».
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Απερίγραπτο το
συναίσθημα ενός πατέρα να βγάζει περίπατο
την μικρή του κόρη. Η σχέση, το δέσιμο
είναι μοναδικό. Με πόση χάρη, κίνηση,
συμπεριφορά τα παιδιά τραβάνε το
ενδιαφέρον μας και μας κάνουν να γελάμε,
να αποξεχνιόμαστε. Εδώ βρισκόμαστε στην
Τερψιθέα στα 1961.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Τα πρώτα δειλά βήματα του παιδιού μετά την κούνια, ώστε να σταθεί όρθιο στον έξω κόσμο, ήταν στον δρόμο μπροστά από το σπίτι της οικογένειας κρατημένο στοργικά από την μαμά και τον μπαμπά… ΦΩΤΟ-ΑΠΟΛΛΩΝ/ Π. ΤΣΕΡΩΝΗΣ/ ΚΟΜΟΤΙΝΗΣ 162, ΑΠΟΛΛΩΝ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
- NIKAIA.
Δεσμοί ακατάλυτοι. Ο Χαζάπης είχε δυο
καταστήματα, στον Πειραιά, Παλαμηδίου
60 και στην Νίκαια, Γεωργίου Κονδύλη 20.
Εδώ το παιδάκι φωτογραφήθηκε στην
Νίκαια.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ.
Τώρα με τα κρύα και τις βροχές, όταν
βγαίνετε έξω προστατέψτε το αγοράκι
σας φορώντας του μπουφανάκι με κουκούλα.
Όπως έκανε κι η μανούλα του εικονιζόμενου.
Η φωτογραφία είναι ξεκολλημένη από το
δίπτυχο που έδινε ο φωτογράφος, όμως
όποιος και να ήταν, ο Καρδάσης, ο Κέλερης,
ο Χρυσοβέργης, οι αδελφοί Μπόη, ο Βλαντής,
ο Καρίπης κ.λ.π, έβαλε την αγάπη και την
τέχνη του, τον Ιανουάριο του 1969!
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Ρεβεγιόν, κοπή πίτας, εκδηλώσεις των συλλόγων σε αίθουσες ταβέρνες και εστιατόρια, κάθε λογής δραστηριότητα κοινωνικής - πολιτιστικής επαφής που ακυρώθηκαν με την πανδημία, αναμένεται να επανέλθουν όταν εξομαλυνθούν οι συνθήκες και επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Ας θυμηθούμε τις παλιές, καλές στιγμές. Εδώ βρισκόμαστε σε ένα τραπέζι κάπου στον Πειραιά μας με εκλεκτούς συνδαιτυμόνες… [Η Φιφή Μεταξά έγραψε: Είναι στον Πειραϊκό Σύνδεσμο Πειραιά. Εκδήλωση του ΖΗΝΩΝΑ Φ. Σ. Πειραιά μάλλον κόψιμο πίττας. Είναι ο Βαγγέλης Γιαννούλης ο κ. Νίκος Ζάκκας με τη σύζυγό του Μαρουσέλλα Καρρά δεν είναι εν ζωή. Ο Γιώργος Νικολαΐδης και εγώ]. ΦΩΤΟ ΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ/ ΤΗΛ. 426-907/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Μια παλιά φωτογραφία σε
εκδήλωση που ξυπνάει αναμνήσεις σε
κάποιους λίγο (!) μεγαλύτερης ηλικίας.
Από αριστερά, ο Βαγγέλης Γιαννούλης , ο
Γιώργος Καρράς (πρόεδρος του Ζήνωνα) οι
οποίοι δεν είναι εν ζωή και ο Δημήτρης
Αρμενάκης. Κι εδώ μας ξεναγεί ο ΦΩΤΟ
ΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ/ ΤΗΛ.
426-907/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ. [Γιώργος Καρράς, 1921-1994.
Ο φίλος Δημήτρης Αρμενάκης σχολίασε:
Αρχές δεκαετίας του 70 στο Κυλικείο του
Πειραϊκού Συνδέσμου, το οποίο
εκμεταλλεύονταν οι αδελφοί Αντύπα]
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Οι παλιές καρτποστάλ, με την ποικιλία των απεικονίσεών τους, τον ιδιαίτερο τρόπο που τυπώνονταν, αποτελούν μέσο συλλογής και ευχάριστης θέασης. Ειδικά αν είναι γραμμένη η πίσω τους όψη, μπορούμε να λάβουμε κάτι από το συναίσθημα και να κατανοήσουμε τον τρόπο έκφρασης της εποχής. ″Εν Αθήναις τη 2η Ιανουαρίου/ Αγαπητή μου εξαδέλφη/ Καίτη/ Σου εύχομαι χρόνια/ πολλά και ευτυχή να / διελθείς τον νέον χρόνον./ Σου εύχομαι εξαδέλφη/ μου έτη πολλά να ζήσης/ και ότι ποθεί η/ καρδούλα σου εκείνο/ ν’ αποκτήσης η εξα/ δέλφη σου Ρίκα Μαλλίου″. Δίδα Καίτη Μάνεση. Πειραιά.
Cromoscult. MASTROIANNI - Edit. A. Traldi, Milano. Autorisation de A. Noyer - Edit. Paris. 306 - Entre le ciel et I’eau. Produzione Italiana.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου