Σάββατο 2 Μαΐου 2020

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Φωτογραφίες από την συλλογή μου (Α').

Τμήμα Α΄.

Ερευνά και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
Αντιπρόεδρος Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς - Πρόεδρος Ινστιτούτου Πειραϊκών Μελετών - Δημοσιογράφος, ερευνητής πειραϊκής ιστορίας.
 

Η Θεσσαλονίκη είναι αγαπημένος προορισμός των διακοπών της ζωής μου.
Εκτός από τα υπόλοιπα, φροντίζω να επισκέπτομαι τα μουσεία και τα μνημεία της, να έρχομαι σε επαφή με τους πνευματικούς ανθρώπους της, να ενημερώνομαι για τις εκδόσεις που την αφορούν, να αγοράζω καρτ ποστάλ και να συλλέγω παλιές φωτογραφίες. Έτσι χωρίς να το καταλάβω βρέθηκαν στην κατοχή μου αρκετές ασπρόμαυρες των περασμένων δεκαετιών, με πλειοψηφία εκείνες που απεικονίζουν τον Λευκό Πύργο. Τις παρουσιάζω πρώτα στο
Face Book και κατόπιν, ανά είκοσι, στο blog μου.
 


Γυναίκες της Μακεδονίας. DONNE MACEDONI. FEMMES MACÉDONIENNES MACEDONIENNE WOMEN Produzione Italiana IPA CT AUTOCROMO Proprieté Réservée. 231. Censura Terni 10-10-17.
 



       
 

Θεσσαλονίκη. Souvenir de Salonique. ΕΠΙΣΤΟΛΙΚΟΝ ΔΕΛΤΑΡΙΟΝ. CARTE POSTALE. No 20. Editeurs Tevah & Jacoel. 

 






Αρετσού, Δεκέμβριος 1929. Σπάνια απεικόνιση της πρόσοψης ενός εκ των γνωστών εξοχικών κέντρων της περιοχής. ″ΖΥΘΟΠΩΛΕΙΟΝ Η ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ″. «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΙ ΚΟΥΝΙΟ».

 





1930. Βαρκάδα σε παραλία του Θερμαϊκού. Μια σειρά ξεκολλημένη από οικογενειακό άλμπουμ. Χαρτί Velox. «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΙ ΚΟΥΝΙΟ».

 






″Εκδρομή στην Αρετσού 1930″.

 






Θεσσαλονίκη 1930. Η Παύλου Μελά στην αρχή της, από μια εντελώς ασυνήθιστη γωνία. Φωτογραφία ξεκολλημένη από παλιό άλμπουμ. «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΙ ΚΟΥΝΙΟ». Διαστάσεις 6,8Χ6,9 εκ.

 






ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1930. Στις 21.3.2020 ο Αθανάσιος Ευθύμιος Νικόπουλος την χαρακτήρισε ″Εξαιρετική αποτύπωση ενός κεντρικού κομματιού της πόλης στην αρχή της μεγάλης αλλαγής″. «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΙ ΚΟΥΝΙΟ».

 






Θεσσαλονίκη 1931. Οικογενειακή και φιλική συνάθροιση σε παραλιακή ταβέρνα. Ίσως μας λείψει για λίγο αυτό το σκηνικό λόγω της πανδημίας. Φωτογραφία σε μορφή CARTE POSTALE, χωρίς άλλα στοιχεία αναγνώρισης. Ξεκολλημένη από παλιό λεύκωμα.
 
 






ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΩΝ το ανάγνωσμα. Καρτ ποστάλ ταχυδρομημένη από την Θεσσαλονίκη στην Αθήνα στα 1938, σφραγίδα ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ σε γραμματόσημο των 2 Δραχμών (μπλε, Ναυμαχία Σαλαμίνος) της ιστορικής σειράς του 1937-1938.
″Αγαπητέ Κύριε Χ″ Δίνα. Σας αποστέλω Δρχ. ;500 και εντός 2 ημερών θα λάβετε και τα υπόλοιπα. Σασ παρακαλώ όπος  μη αναβληθή η διαδικασία διότι όπως σας το ανέφερα, το σπίτη μου βγένη σε πληστιριασμόν την 20 Οκτοβρίου. Σασ εύχωμε καλή επιτυχία. Φιλικότατα [Υπογραφή]″
Παραλήπτης, ο Σερραίος Αστέριος Χατζηδίνας (1900 - 5.9.1992), δικηγόρος Αθηνών, πρόεδρος της Μακεδονικής Εστίας. Η τιμή των 2 δραχμών ήταν πιο χαμηλή του κόστους αποστολής, οπότε η υπηρεσία πρόσθεσε ΕΙΣΠΡΑΚΤΕΟΝ ΤΕΛΟΣ.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Το Επταπύργιον.
THESSALONIKI CRECE: La Forteresse. ΣΥΛΛΟΓΗ ″ΚΙΝΑ″ COLLECTION. Απαγορεύεται η ανατύπωσις – Reproduction interdite
. ΓΡΑΦΙΚΑΙ ΤΕΧΝΑΙ Α. ΔΙΑΛΗΣΜΑ.

 





ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 1940. Τρεις άνδρες με κοστούμια - που χαρακτήριζαν την ενδυμασία της εποχής - φωτογραφίζονται ″Παρά τω Λ. Πύργω″. Υπογράφει κάποιος με το επώνυμο ″Νέγκας″.

 






Η Κυριακή του Πάσχα του 1942 ήταν στις 5 Απριλίου. Κατοχή στην Ελλάδα. Παρ’ όλα τα δυσάρεστα ο κόσμος κυκλοφορούσε, χαιρόταν τις στιγμές και γιορτάζοντας την ανάσταση - όποιος είχε δυνατότητα - μπορούσε να στήσει ένα σχετικά πλούσιο τραπέζι, αν δεν έψηνε το αρνί του. Ο νεαρός Ιωάννης Κωνσταντίνου φωτογραφήθηκε ″Εν Πύργω Θεσσαλονίκης″.

 






Η Θεσσαλονίκη πάντα τραβούσε την προσοχή του κόσμου για επαγγελματικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς σκοπούς και ανέδιδε το άρωμα της νοσταλγίας, της χάρης, της ψυχικής επαφής. Το σήμα κατατεθέν της, ο Λευκός Πύργος, υπήρξε πρόσφορος τόπος για να τονώσει τα συναισθήματα των ανθρώπων. ″Αχιλλέα μου Πολύ θα ήθελα να ήσουν και συ στο ειδυλλιακό αυτό περιβάλλον, για να καμαρώσεις.. πώς ξανασμίξαν τ’ αδέλφια.. Με φιλιά Κώστας″. 

 






Η Πεντάκλητος Βασιλική του Αγίου Δημητρίου Πολιούχου Θεσσαλονίκης. The five vaults Basilica of St. Demetrius in Thessaloniki. Καρτ ποστάλ που εκδόθηκε από τον Αυτόνομο Οργανισμό Ανιστορήσεως Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης. Organisation of Restoration St. Demetrius Church in Thessaloniki Creece. Ο ΑΟΝΑΔΘ ιδρύθηκε στα 1945. Φώτο «Λυκίδης».

 






Άνδρας στην επίπεδη στέγη του Λευκού Πύργου. ″Χαριζμένη/ εις τον εξάδελφον/ Κ. Αλεξίου/ διά ενθύμιον 1955/ Προκυμαία Θεσσαλονίκης″. «Εργαστήρια Αριστοφάνους».
 




 
 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Από την ταράτσα του Λευκού Πύργου. Η Λεωφόρος Νίκης και τα παραλιακά κτήρια. Διαστάσεις 13,4Χ8,4 εκ.

 






Κάθε συνεπής επισκέπτης / εκδρομέας στην Θεσσαλονίκη, σε όλες τις εποχές του χρόνου, φρόντιζε να βγάζει αναμνηστικές φωτογραφίες έξω από το σύμβολο της πόλης, τον Λευκό Πύργο. Όπως τα δυο ζευγάρια που σταμάτησαν και εμφανίζονται εδώ μπροστά από το αυτοκίνητό τους.

 






ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Δυο άνδρες, ο ένας ένστολος, σε κλασική στάση μπροστά από τον Λευκό Πύργο. Χωρίς χρονολογία. Χαρτί DUPONT Defender. Οδοντώσεις μόνο στις δύο όρθιες πλευρές.

 





ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Απρίλιος 1951. Πλατεία Αριστοτέλους. Τέσσερα άτομα φωτογραφίζονται με το Ολύμπιον στο βάθος.

 






Η γυναίκα, αφού δεν κάνει κρύο και δεν έβρεχε κάθισε έξω, σε μια καρέκλα του σκηνοθέτη (επίσης σπαστό είναι και το τραπεζάκι) για να πάρει τον καφέ της στην καφετέρια μπροστά στην Πλατεία Αριστοτέλους. Ευκαιρία να διαβάσει την εφημερίδα της και να βγει η φωτογραφία. Η εικονιζόμενη έγραψε: ″ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 1962″.

 






51. – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Ο Λ. Πύργος διά θαλάσσης. (Π.Α.Σ. 40-54) THESSALONIKILa Tour Blanche Εκδόσεις ″ΚΑΛΟΣ″ Θεσσαλονίκη. Στην  πίσω όψη γράφει: Στρατηγέ μου τα σέβη μου. Από την Θεσ/κη όπου ευρίσκομαι σας στέλνω αυτήν την κάρτα διά την βοήθειάν σας προς εμέ. Τα σέβη μου εις την αξιότιμον κυρίαν σας και φιλιά εις την κορούλαν σας. Με εκτίμησι. Γρουμπός Σωτήρ.   
    



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Φωτογραφίες από την συλλογή μου. Τμήμα Β'.
 
 








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου