Ερευνά
και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
Θα μπορούσε να είχε κυκλοφορήσει ένα ογκώδες λεύκωμα (άλμπουμ) με τις παλιές, ατομικές, με ζεύγη ή με περισσότερα άτομα φωτογραφίες της συλλογής μου που τυπώθηκαν στα πειραιώτικα φωτογραφικά καταστήματα.
Ένας αριθμός τους δημιουργήθηκε μέσα στα ίδια, τα ειδικά για φωτογράφιση δωμάτιά τους, ο υπόλοιπος τραβήχτηκε σε εξωτερικά πλάνα είτε από υπαίθριους φωτογράφους που ασκούσαν τότε το επάγγελμα είτε από ιδιώτες κατόχους φωτογραφικών μηχανών.
Όπως και αν έχει, τα μικρών, διαφόρων διαστάσεων αυτά εικονογραφημένα στην μια πλευρά τους κομμάτια φωτογραφικού χαρτιού συνδυάζουν πολλές πτυχές της καλλιτεχνίας που θα έπρεπε να δώσουμε περισσότερη σημασία. Μέσα τους, εκτός από την εμφανή ανθρώπινη παρουσία που γεννάει ποικίλα συναισθήματα, διακρίνουμε την μόδα στην ενδυμασία και στην κόμμωση, τις τάσεις στην έκφραση, στο στήσιμο, στην προοπτική, με προέκταση στην αποτύπωση του περιβάλλοντος όπως ήταν την στιγμή της φωτογράφισης που συνολικά παραπέμπουν στην τοπική ιστορία - λαογραφία.
Θα μπορούσε να είχε κυκλοφορήσει ένα ογκώδες λεύκωμα (άλμπουμ) με τις παλιές, ατομικές, με ζεύγη ή με περισσότερα άτομα φωτογραφίες της συλλογής μου που τυπώθηκαν στα πειραιώτικα φωτογραφικά καταστήματα.
Ένας αριθμός τους δημιουργήθηκε μέσα στα ίδια, τα ειδικά για φωτογράφιση δωμάτιά τους, ο υπόλοιπος τραβήχτηκε σε εξωτερικά πλάνα είτε από υπαίθριους φωτογράφους που ασκούσαν τότε το επάγγελμα είτε από ιδιώτες κατόχους φωτογραφικών μηχανών.
Όπως και αν έχει, τα μικρών, διαφόρων διαστάσεων αυτά εικονογραφημένα στην μια πλευρά τους κομμάτια φωτογραφικού χαρτιού συνδυάζουν πολλές πτυχές της καλλιτεχνίας που θα έπρεπε να δώσουμε περισσότερη σημασία. Μέσα τους, εκτός από την εμφανή ανθρώπινη παρουσία που γεννάει ποικίλα συναισθήματα, διακρίνουμε την μόδα στην ενδυμασία και στην κόμμωση, τις τάσεις στην έκφραση, στο στήσιμο, στην προοπτική, με προέκταση στην αποτύπωση του περιβάλλοντος όπως ήταν την στιγμή της φωτογράφισης που συνολικά παραπέμπουν στην τοπική ιστορία - λαογραφία.
Δυο μωρά καθισμένα σε πολυθρόνα για φωτογράφιση. Φωτογραφία τύπου
POSTE CARD με στήλες για την
αλληλογραφία και την διεύθυνση. Ανάγλυφη εκτύπωση: «A. Gaziades/
ATHÈNES - PIRÉE».
Φωτογραφία ενός νέου - καθισμένου και στραμμένου προς τον φακό - τύπου CARTE POSTALE. Ανάγλυφη εκτύπωση: «Ψαλιδάς/ Πειραιεύς».
Μορφή νέου. Οι άκρες της φωτογραφίας έχουν επεξεργαστεί με πρέσα. ″Φεβρουάριος 1927 Πειραιεύς″. Σφραγίδα: «ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΙΟΝ/ Ν. ΚΑΡΔΑΣΗ/ ΡΕΠΟΥΛΗ 11/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Δύο νέοι, μάλλον αδέλφια, ο ένας με πολιτικά κι ο άλλος με ναυτική στολή. Φωτογραφία τύπου CARTE POSTALE. ″Ενθύμιον 1928. Αδελφοί. Πειραιεύς. Δημοστένης. Αριστείδης″. «ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΙΟΝ/ [;] Ν. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ/ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΟΥ 2[0;]/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Τρεις άνδρες και μια γυναίκα στον Πειραιά του 1940: ″1. Μαρτίου -1940/ Πειραιεύς. ώρα 7½ μ.μ.″.
Γυναικεία μορφή. ″Στην αγαπημένη μου/ Τασία ως ενθύμιον./ Αλίκη./ Εν Πειραιεί τη 20/8/40.″. Διαστάσεις χαρτιού 8,4Χ4, της φωτογραφίας 5,1Χ3,4.
Ζευγάρι στημένο για φωτογράφηση. Φωτογραφία με οδοντώσεις. Πίσω, η ανορθόγραφη πρόταση διευκρινίζει το όνομα της γυναίκας: ″Βάσω Σπιτέρη μητέρα της Στέλλας από το Αίγιο[;]. Ανιψιά πρώτης ξαδέλφης της Χρυσούλας του Νικολάου Μεταξωτού. Είναι συχωρεμένη″. «ΚΑΡΔΑΣΗΣ/ ΡΕΠΟΥΛΗ 11/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Ζεύγος ηλικιωμένων. Χαρτί με οδοντώσεις. «Φωτο Βαγής [;]/ Σαχτούρη 53/
ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Φωτογραφία ζεύγους με οδοντώσεις σε θήκη. «ΘΕΜ. ΚΕΛΕΡΗΣ/ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ/ & Ν. ΜΠΗΤΤΥ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Φωτογραφία γυναίκας. «Φωτο - Γκαρμπής/ ΟΔΟΣ ΦΙΛΩΝΟΣ 61/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». Πίσω όψη, οριζόντιες γραμμές για αλληλογραφία.
Φωτογραφία ανδρός. «Φωτο - Γκαρμπής/ Φίλωνος 61/ Πειραιεύς».
″Τη 2-5-50/ Αφιερωμένη εις τον/ οικογενειακό μας φίλον/ κ. Νικόλαον/ Με αγάπη/ Παρθένα και Νίκος″. «ΠΑΝΟΣ ΚΑΡΙΠΗΣ/ ΝΑΥΑΡΧ. ΜΠΗΤΤΥ 18/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Κορίτσι στημένο για φωτογράφιση. «ΦΩΤΟ ΦΛΑΜΠΟ/ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ 23/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». Πίσω όψη, οριζόντιες γραμμές για αλληλογραφία.
Όψη γυναίκας με σοβαρό ύφος. Φωτογραφία πάνω σε άλλο σχεδιαστικό βάθος. «ΦΩΤΟ
Καρίπης/ Παναγιώτης». Πίσω όψη, οριζόντιες γραμμές για αλληλογραφία.
Τρεις παιδικές φωτογραφίες δοσμένες για δημοσίευση από τον φίλο μου Γιώργο
Γουρζουλίδη. Είναι παραχωρημένες από τον φίλο και κουμπάρο του (τον πάντρεψε)
Στέλιο Παπάζογλου που κατοικεί στο Νέο Φάληρο.
Ο Στέλιος Παπάζογλου (γ. 1964) στο Πασαλιμάνι, στην πλατεία Κανάρη μπροστά από τις καφετέριες της οδού Αγγέλου Μεταξά.
Ο Στέλιος Παπάζογλου με τον αδελφό του Γιώργο (γ. 1960) και τους παππούδες τους στο Πασαλιμάνι.
Τα αδέλφια Στέλιος και Γιώργος Παπάζογλου μέσα σε αυτοκίνητο (έδρα ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ) σταματημένο σε οικόπεδο στο Νέο Φάληρο.
Ο Στέλιος Παπάζογλου (γ. 1964) στο Πασαλιμάνι, στην πλατεία Κανάρη μπροστά από τις καφετέριες της οδού Αγγέλου Μεταξά.
Ο Στέλιος Παπάζογλου με τον αδελφό του Γιώργο (γ. 1960) και τους παππούδες τους στο Πασαλιμάνι.
Τα αδέλφια Στέλιος και Γιώργος Παπάζογλου μέσα σε αυτοκίνητο (έδρα ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ) σταματημένο σε οικόπεδο στο Νέο Φάληρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου