Ερευνά και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης. Δημοσιογράφος - Συλλέκτης. Ανεξάρτητος ερευνητής πειραϊκής ιστορίας και λογοτεχνίας.
Μεγάλο λιμάνι ο Πειραιάς,
πολλά τα πλοία που νηολογήθηκαν στο
όνομά του, που δέχθηκε κατά καιρούς στα
νερά του ή απασχόλησαν τις ναυτιλιακές
κι ασφαλιστικές εταιρείες του. Ταξινομώντας
το φωτογραφικό αρχείο μου βρήκα αρκετές
απεικονίσεις των εμπορικών ή επιβατικών
που έμμεσα ή άμεσα είχαν σχέση με το
αντικείμενο των ενδιαφερόντων μας. Κάθε
σκαρί με την δική του ιστορία, κάθε
ναυτικός ή ταξιδιώτης έχει να διηγηθεί
την προσωπική του εμπειρία.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Λιμάνι, με τα πλοία, τους γερανούς, τις βοηθητικές λέμβους. Όλα σε κίνηση, για να επιτελέσουν το έργο τους. Στιγμιότυπο χωρίς χρονολογία.
NEA HELLAS ANDROS
PHOTO ON BOARD
T/S.S. NEA HELLAS
ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ. Με τα υπερωκεάνια που ταξίδευαν οι παλαιότεροι. Αύγουστος 1956. Πίσω από την γυναίκα με το σορτσάκι, ένας άνδρας ξαπλωμένος στο κατάστρωμα! Agfa Brovira photo paper.
Ταξιδεύοντας με το ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ. Σκηνή από το κατάστρωμα. Αύγουστος 1956. Χαρτί Agfa Brovira.
Αύγουστος 1956. ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ. Ένα τμήμα του άνω καταστρώματος. Χαρτί Agfa Brovira.
ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ. Αύγουστος 1956. Στις άνετες ξαπλώστρες του άνω καταστρώματος. Χαρτί Agfa Brovira.
ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ. Αύγουστος 1956. Γυναίκα και άνδρας στο κατάστρωμα του πλοίου. Χαρτί Agfa Brovira.
QUEEN FREDERICA. ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ. Ναυτικός ανεβασμένος στα βαρούλκα μιας σωσίβιας λέμβου. Ο αριθμός 17 είχε χωρητικότητα 74 ατόμων.
Αν διαβάζεται σωστά, το όνομα του πλοίου είναι THE HELLENIC STAR/ PIRAEUS. Βρισκόμαστε στην παραποτάμια πόλη - λιμάνι του Ιράν, Khorramshahr. Οκτώβρης 1959. Ο νέος άνδρας, μαυρισμένος από τον ήλιο, φορώντας λευκό σορτς εκφράζει με εξυπνάδα (διαχρονικό γνώρισμα του Έλληνα ναυτικού) το ενδιαφέρον του σε κάποια κοπέλα: ″Χίλια φιλία από τον … Οθέλλο σου, όχι αγάπη μου μη βάζεις σκέψεις πάλι στο νου σου. Η λέξις είναι μόνο για το χρώμα σχετική. Δικός σου πάντα. Αριστείδης″.
ΑΧΙΛΛΕΥΣ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ. Χαρούμενα ταξίδια σε καλοκαίρια που ξεχάστηκαν από τον χρόνο.
Συνήθως, μας γεμίζει ανάμικτα συναισθήματα ο γυρισμός από τα κοντινά ή μακρινά ταξίδια που κάνουμε. Με μια δόση κόπωσης, με μπερδεμένες στο μυαλό τις εικόνες των ξένων τόπων που είδαμε, με πίκρα που τελείωσαν οι διακοπές, με στεναχώρια για την αναγκαστική επιστροφή στην ατομική πεζή καθημερινότητα, όλα μαζί φέρνουν στο κορμί και στη σκέψη την γνωστή νωχέλεια. Όπως σε αυτήν την παρέα που κάθεται στις σεζλόνγκ στο πλάι κατάστρωμα του πλοίου. ″ΑΧΙΛΛΕΥΣ Σεπτέμβριος 1963. Επιστροφή από Βενετία″. Χαρτί LEONAR.
Το «δηζελόπλοιον» με την διπλή ονομασία ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ/ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ (KOLOKOTRONIS/GEORGIOS POTAMIANOS) αγκυροβολημένο σε ελληνικό λιμάνι. Περισσότερα στοιχεία για το πλοίο θα βρείτε στο διαδίκτυο.
GREEK AUSTRALIAN LINES. Ταξιδεύοντας στην Αυστραλία με τα ELLINIS - AUSTRALIS - PATRIS του Χανδρή. Απόκομμα από VISA με σφραγίδα της εταιρείας και δυο όψεις ενός διαφημιστικού με σπίρτα. Απόμειναν 6 που αμφιβάλλω αν ανάβουν πλέον.. Η ρήση EUROPE BEGINS IN GREECE χρησιμοποιήθηκε για ευνόητους σκοπούς.
Το AUSTRALIS της εταιρείας Χανδρή. Όπως ταξιδεύουν, γερνούν, αποσύρονται και σαπίζουν τα πλοία, έτσι και αρκετές φωτογραφίες της συλλογής μου έχουν δεχθεί την ταλαιπωρία του χρόνου και παρουσιάζονται φθαρμένες.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Στο λιμάνι. 20 Ιουλίου 1965. Άνδρας πάνω σε πλοίο. Στο βάθος το MIAOULIS.
Το βρετανικό (της εταιρείας Cunard White Star) υπερωκεάνιο QUEEN MARY όταν ταξίδευε… (από το 1936). Κουρασμένο κι αυτό από την χρήση και τα μειωμένα κέρδη αποσύρθηκε στα 1967. Τώρα είναι αξιοθέατο και λειτουργεί ως ξενοδοχείο στο Long Beach των Η.Π.Α.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ, πάνω στο πλοίο πριν την αναχώρηση. Πόση αγάπη κρύβει αυτό το στιγμιότυπο!
Ο ναυτικός στα ακτοπλοϊκά ή ποντοπόρα πλοία, ο τυχόν επιβάτης κάποιας γραμμής, έβρισκε το χρόνο να σκεφτεί πολύ κατά την διάρκεια του σύντομου ή μακρινού ταξιδιού. Η φωτογραφία και το γράψιμο, το διάβασμα, τα όποια παιχνίδια (επιτραπέζια κλπ) , οι σωματική άσκηση ήταν από τις κύριες ασχολίες στις ελεύθερες, χαλαρές ώρες του. Στιγμές για εξομολόγηση και ανάλυση των επιθυμιών του στο χαρτί. Εδώ ο άνδρας της φωτογραφίας σχεδόν μονολογεί με παράπονο: ″Στο Κάβο Μαλιά λιακάδα και μπουνάτσα! Γιατί όμως δεν είσαι και συ κοντά μου; Αριστείδης″.
Να θυμηθούμε την αλληλογραφία των ναυτικών με διάφορες κυρίες της πόλης μας, τα τετρασέλιδα επιστολόχαρτα με τις γραμμές και τους λευκούς μπλε φακέλους. Για την γνωριμία, μια φωτογραφία μικρού μεγέθους ήταν απαραίτητη. Στην πίσω όψη ο υποφαινόμενος έγραψε το όνομα της παραλήπτριας που έμενε στον Πειραιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου