Ερευνά
και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
Κράτησα
για δεύτερη φορά - σε λίγο διάστημα - στα χέρια μου τους λίγους τσαλακωμένους
φάκελους που προ πολλού είχαν χάσει το λευκό τους χρώμα.
Ήταν γεμάτοι με παλιές φωτογραφίες.
Μια ακόμα έκπληξη στο γεμάτο βιβλία, έντυπα και ζωγραφικούς πίνακες διαμέρισμα του φίλου μου Παναγιώτη Δριτσάκου στον Πειραιά. Αναγνωρίζοντας την συλλεκτική αδυναμία μου, αρωγός πάντα στις αναζητήσεις μου, ήδη μού είχε χαρίσει τέσσερις από αυτές με περιεχόμενο που αφορούσε στον Πειραιά.
Φαίνεται να είναι μέρος από έναν μεγαλύτερο όγκο φακέλων που κατά πάσα πιθανότητα θα περιμένουν την σειρά τους να φανερωθούν, αν δεν πεταχτούν στα σκουπίδια από κάποιον ανίδεο της αξίας τους που θα θελήσει να καθαρίσει τον χώρο που βρίσκονταν. Οι παρούσες χρονολογούνται από το 1956 έως το 1969.
Μια χάρτινη φωτογραφία, που βγαίνει από παλιό φιλμ και την γνωστή διαδικασία εκτύπωσης δεν θα χάσει ποτέ την γοητεία της όταν την κρατάμε στα χέρια και την κοιτάμε, σε αντίθεση με την σημερινή πρακτική της χρήσης κάμερας ή κινητού που μεταφέρει την εικόνα στην οθόνη, στα αρχεία ενός υπολογιστή, σε έναν σκληρό δίσκο ή ένα USB.
Οι εν λόγω φωτογραφίες παραπέμπουν στην επίσημη κάλυψη των ειδήσεων με οπτικό υλικό, σε αυτό που ονομάζουμε φωτοειδησεογραφία (από την γαλλική λέξη photoreportage). Επιστρέφουμε έτσι στην εποχή της αυθεντικής δημοσιογραφίας, πριν τα ηλεκτρονικά μέσα διαβρώσουν την τέχνη της επικοινωνίας στον βαθμό που σήμερα γνωρίζουμε.
Ο δημοσιογράφος με εντολή της εφημερίδας του έτρεχε ο ίδιος κοντά στα γεγονότα για να τα καταγράψει, ρωτούσε, ενημερωνόταν από τα δελτία τύπου και τις προσκλήσεις, κρατούσε σημειώσεις και καθαρόγραφε τα κείμενα με το χέρι ή στην γραφομηχανή ενώ ο φωτογράφος - εργαζόταν μόνος ή ανήκε σε ομάδα φωτορεπόρτερ - έβγαζε πολλαπλά ασπρόμαυρα αντίγραφα και τα έστελνε στα διάφορα έντυπα (εφημερίδες και περιοδικά) που συνεργαζόταν επί πληρωμή.
Έχω ξαναγράψει για τα διάφορα φωτογραφικά πρακτορεία που λειτουργούσαν στον Πειραιά και πιο πολύ στην Αθήνα. Οι φωτογραφίες διατηρούσαν την αποκλειστικότητα των δημιουργών τους με το να τίθενται σφραγίδες στην οπίσθια λευκή όψη.
Οι σφραγίδες που παρατήρησα, μαζί με τις ποικιλίες τους, είχαν τα παρακάτω στοιχεία:
Ήταν γεμάτοι με παλιές φωτογραφίες.
Μια ακόμα έκπληξη στο γεμάτο βιβλία, έντυπα και ζωγραφικούς πίνακες διαμέρισμα του φίλου μου Παναγιώτη Δριτσάκου στον Πειραιά. Αναγνωρίζοντας την συλλεκτική αδυναμία μου, αρωγός πάντα στις αναζητήσεις μου, ήδη μού είχε χαρίσει τέσσερις από αυτές με περιεχόμενο που αφορούσε στον Πειραιά.
Φαίνεται να είναι μέρος από έναν μεγαλύτερο όγκο φακέλων που κατά πάσα πιθανότητα θα περιμένουν την σειρά τους να φανερωθούν, αν δεν πεταχτούν στα σκουπίδια από κάποιον ανίδεο της αξίας τους που θα θελήσει να καθαρίσει τον χώρο που βρίσκονταν. Οι παρούσες χρονολογούνται από το 1956 έως το 1969.
Μια χάρτινη φωτογραφία, που βγαίνει από παλιό φιλμ και την γνωστή διαδικασία εκτύπωσης δεν θα χάσει ποτέ την γοητεία της όταν την κρατάμε στα χέρια και την κοιτάμε, σε αντίθεση με την σημερινή πρακτική της χρήσης κάμερας ή κινητού που μεταφέρει την εικόνα στην οθόνη, στα αρχεία ενός υπολογιστή, σε έναν σκληρό δίσκο ή ένα USB.
Οι εν λόγω φωτογραφίες παραπέμπουν στην επίσημη κάλυψη των ειδήσεων με οπτικό υλικό, σε αυτό που ονομάζουμε φωτοειδησεογραφία (από την γαλλική λέξη photoreportage). Επιστρέφουμε έτσι στην εποχή της αυθεντικής δημοσιογραφίας, πριν τα ηλεκτρονικά μέσα διαβρώσουν την τέχνη της επικοινωνίας στον βαθμό που σήμερα γνωρίζουμε.
Ο δημοσιογράφος με εντολή της εφημερίδας του έτρεχε ο ίδιος κοντά στα γεγονότα για να τα καταγράψει, ρωτούσε, ενημερωνόταν από τα δελτία τύπου και τις προσκλήσεις, κρατούσε σημειώσεις και καθαρόγραφε τα κείμενα με το χέρι ή στην γραφομηχανή ενώ ο φωτογράφος - εργαζόταν μόνος ή ανήκε σε ομάδα φωτορεπόρτερ - έβγαζε πολλαπλά ασπρόμαυρα αντίγραφα και τα έστελνε στα διάφορα έντυπα (εφημερίδες και περιοδικά) που συνεργαζόταν επί πληρωμή.
Έχω ξαναγράψει για τα διάφορα φωτογραφικά πρακτορεία που λειτουργούσαν στον Πειραιά και πιο πολύ στην Αθήνα. Οι φωτογραφίες διατηρούσαν την αποκλειστικότητα των δημιουργών τους με το να τίθενται σφραγίδες στην οπίσθια λευκή όψη.
Οι σφραγίδες που παρατήρησα, μαζί με τις ποικιλίες τους, είχαν τα παρακάτω στοιχεία:
*ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ ΑΘΗΝΑΪΚΟΥ ΤΥΠΟΥ/ ΦΛΩΡΟΥ/ ΟΔΟΣ ΠΑΤΗΣΙΩΝ 15/ ΤΗΛ. 52.736 - ΑΘΗΝΑΙ
*ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ ΑΘΗΝΑΪΚΟΥ ΤΥΠΟΥ/ ΑΦΟΙ ΦΛΩΡΟΥ/ ΟΔΟΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 64 (ΟΜΟΝΟΙΑ)/ ΤΗΛ. 623-276 - ΑΘΗΝΑΙ
*ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ ΑΘΗΝΑΪΚΟΥ ΤΥΠΟΥ/ ΦΛΩΡΟΥ/ ΟΔΟΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 64 (ΟΜΟΝΟΙΑ)/ ΤΗΛ. 623-276 - ΑΘΗΝΑΙ
*ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΣ/ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΥ/ ΤΜΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΝ/ ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ 5Α/ ΤΗΛ. 30.118-55.065/ ΑΘΗΝΑΙ
*ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 39 (ΣΤΟΑ ΠΕΣΜΑΖΟΓΛΟΥ)/ 31.360 ΤΗΛ. 23.556 [Στρογγυλή σφραγίδα]
*ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΜΑΡΤΟΓΛΟΥ/ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ/ ΦΛΩΡΟΣ/ ΦΩΤΕΙΝΟΠΟΥΛΟΣ/ ΣΤΑΔΙΟΥ 36/ ΣΤΟΑ ΠΕΖΜΑΖΟΓΛΟΥ/ ΑΘΗΝΑΙ/ ΤΗΛ. 22.348 [Στρογγυλή σφραγίδα]
*COPYRIGHT/ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 39 (ΣΤΟΑ ΠΕΣΜΑΖΟΓΛΟΥ)/ 23.858 ΤΗΛ. 31.360 [Τετράγωνο πλαίσιο, στρογγυλή σφραγίδα, με τον χρόνο στις τέσσερις γωνίες]
*MEGALOCONOMOU BRO [S]/ GREEK PHOTO NEWS/ 13, ANTHIMOY GAZI ST./ TEL. 21.000/ ATHENS/ GREECE
*ΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ/ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ/ ΑΝΘΙΜΟΥ ΓΑΖΗ 13/ (ΟΠΙΣΘΕΝ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ)/ ΤΗΛ. 21.000 ΑΘΗΝΑΙ
*ΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ/ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ/ ΑΝΘΙΜΟΥ ΓΑΖΗ 13/ ΤΗΛ. 21.000 ΑΘΗΝΑΙ
*ΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ/ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ/ ΑΝΘΙΜΟΥ ΓΑΖΗ 15/ ΤΗΛ. 21.000 ΑΘΗΝΑΙ [Σφραγίδα με χρονολογία 1962]
*ΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ/ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ/ ΑΝΘΙΜΟΥ ΓΑΖΗ 15/ ΤΗΛ. 221.000 ΑΘΗΝΑΙ [Σφραγίδα με χρονολογία 1963]
*C. MEGALOCONOMOU/ GREEK PHOTO NEWS/ 15, ANTHIMOY GAZI ST. -TEL. 221.000/ ATHENS – GREECE
*ΧΑΡ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ/ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ/ ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1926/ ΣΤΑΔΙΟΥ 7 ΤΗΛ. ΓΡ. 231.288/ ΑΘΗΝΑΙ » ΟΙΚ. 713.242
*ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ/ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ/ "ΕΝΩΣΙΣ"/ ΑΝΘΙΜΟΥ ΓΑΖΗ 9 - ΣΤΟΑ ΕΣΤΙΑΣ/ ΤΗΛ. 222.733 - ΑΘΗΝΑΙ
*ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΝΕΑ/ Σ. Μ. Τρεβιζάκη/ Βουκουρεστίου 21 Αθήναι Τηλ. 615.550
*ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ Σ. & Κ. ΤΡΕΒΙΖΑΚΗΣ/ ΒΑΛΑΩΡΙΤΟΥ 4Α /ΑΘΗΝΑΙ [Στρογγυλή σφραγίδα]
*ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ/ ΕΠΙΚΑΙΡΑ/ ΜΠΙΡΗΣ/ ΟΔΟΣ ΛΕΚΚΑ 12/ ΑΘΗΝΑΙ - ΤΗΛΕΦ. 33.074 [Στρογγυλή σφραγίδα]
*ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ/ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ/ “Χ. ΠΟΥΛΙΔΗΣ,,/ ΚΑΝΑΡΗ 9Α –ΑΘΗΝΑΙ/ ΤΗΛΕΦΩΝΑ 611-688 – 74-514
*BASILE UL. RENTZIS/ GREEK & FOREIGN NEWSPICTURES SERVICE/ ST. CONSTANTINOU STR. 4-PHONE: 527.992/ ATHENS – GREECE
*ΡΕΝΤΖΗΣ/ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ & ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ/ ΟΔΟΣ ΑΓ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 4 (ΟΜΟΝΟΙΑ)/ ΤΗΛΕΦΩΝΑ 527-992, 532-770/ ΑΘΗΝΑΙ
*ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ/ “Δ. Α. ΧΑΡΙΣΙΑΔΗΣ,,/ ΣΤΑΔΙΟΥ 4 - 1ος ΟΡΟΦΟΣ/ ΤΗΛ. 32.011/ ΑΘΗΝΑΙ
*ΝΙΚΟΣ ΚΟΝΤΟΣ/ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ/ STUDIO - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ/ ΒΑΛΑΩΡΙΤΟΥ 14/ ΑΘΗΝΑΙ 134 - ΤΗΛ. 625.429
*ΣΠΥΡΟΣ ΜΕΛΕΤΖΗΣ/ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ/ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ 24 - ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ/ ΤΗΛ. 665.839-ΑΘΗΝΑΙ
*Ε. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ - Α. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ - Ζ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ/ ΔΙΕΘΝΗ ΕΠΙΚΑΙΡΑ/ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ 13/ ΑΘΗΝΑΙ - ΤΗΛ. 621.523 [Στρογγυλή σφραγίδα]
*Η ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ/ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ ΤΥΠΟΥ/ ΖΑΛΟΓΓΟΥ 14/ ΤΗΛ. 639.272 – ΑΘΗΝΑΙ
*ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ/ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡΣ/ ΟΔΟΣ ΠΡΑΞΙΤΕΛΟΥΣ 26/ ΤΗΛΕΦ. 26-225/ ΑΘΗΝΑΙ
*Copyright/ N. HADJISTYLIANOS/ 29, ANAGENNISSEOS STR./ HYMETTUS, ATHENS/ TEL. 51.279 - 23.075
*COPYRIGHT/ ATHENS NEWS RHOTO AGENSY/ ΑΓ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 6/ ΑΘΗΝΑΙ - ΤΗΛ. 56.544
*ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ Κ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ & Ν. ΤΣΙΚΟΥΡΙΑΣ/ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 29 - ΑΘΗΝΑΙ/ ΤΗΛΕΦ. 36-393
*ΦΩΤΟ - ΚΟΥΡΜΠΕΤΗΣ/ ΕΛΛΗΝ. ΦΩΤΟΓΡ. ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ/ ΟΜΗΡΟΥ 6 -ΤΗΛ. 22-423/ ΑΘΗΝΑΙ
*IMAGES DE GRÈCE/ EN PHOTOS/ PAR PAUL MYLOF (F. I. A. P.)/ RUE MONFERATOU 85/ ATHÈNES
Ένας αριθμός φωτογραφιών των παραπάνω φωτορεπόρτερ, με τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον, έφεραν την σφραγίδα: OFFERED BY THE NATIONAL/ TOURIST ORGANISATION OF GREECE/ 4 ODOS STADIOU - ATHENS. Αρκετές είχαν την πίσω πλευρά κενή.
Εκτός από τον τύπο, τα πρακτορεία είχαν επαφές με διάφορους φορείς και αρχές, με δήμους και υπουργεία, που στο πλαίσιο της τρέχουσας επικαιρότητας φωτογράφιζαν τις εκδηλώσεις τους, τις αφίξεις επισήμων, τις σχολικές - θρησκευτικές εορτές, τα εγκαίνια νέων έργων και εγκαταστάσεων, τα καλλιτεχνικά δρώμενα, τα φεστιβάλ, την αθλητική δραστηριότητα και τόσα άλλα. Σε συμφωνία μαζί τους καθοριζόταν το πλήθος των αντιτύπων και η τιμή. Από τις πολλές φωτογραφίες που τυπώνονταν γινόταν η επιλογή των πλέον κατάλληλων για δημοσίευση. Οι υπόλοιπες φυλάσσονταν σε αρχείο ή πετιόνταν.
Μια κατηγορία από αυτές βρήκα να κατευθύνονται προς το Υπουργείο Εξωτερικών και από εκεί να αποστέλλονται στα Γραφεία Τύπου των ελληνικών πρεσβειών σε όλον τον κόσμο. Στην ακάλυπτη θέση της φωτογραφίας οι υπάλληλοι πρόσθεταν κολλώντας τα μικρά αποκόμματα δακτυλογραφημένου χαρτιού που περιείχαν τα ανάλογα επεξηγηματικά σχόλια. Το κείμενο ήταν σύντομο, σαν τηλεγράφημα.
Με τον τρόπο λοιπόν εκείνο, μαζί με τα κινηματογραφικά επίκαιρα που προβάλλονταν, μάθαιναν στην αλλοδαπή οι συμπατριώτες μας τα νέα της Ελλάδος.
Σε περίπτωση ακόμα που κυκλοφορούσαν ελληνόφωνα περιοδικά κι εφημερίδες ήταν μια καλή ευκαιρία για να συμπληρωθεί η ύλη.
Τόσα χρόνια μετά, έως τις μέρες μας, οι πληροφορίες και τα πρόσωπα των φωτογραφιών αυτών αποτελούν για τους πολλούς σχεδόν ένα ξεχασμένο, άγνωστο τμήμα της ιστορίας.
Ξεφεύγοντας από την καθαρά πειραϊκή αρθρογραφία μου, θεώρησα καθήκον να τις αναδημοσιεύσω σε συνέχειες και να τις βγάλω από την λήθη, τονώνοντας έτσι την πενιχρή παρουσία ανάλογων φωτογραφιών στο διαδίκτυο, ειδικά τώρα που η κατοικία μου λόγω εργασιακών υποχρεώσεων μοιράζεται ανάμεσα στον Πειραιά και στο κέντρο της Αθήνας. Κάτι σαν αφιέρωμα στην πόλη που με φιλοξενεί…
Η Αθήνα με τον Λυκαβηττό όπως φαινόταν από την βορειοανατολική κορυφή της Ακρόπολης. Χωρίς χρονολογία.
Η Αθήνα με τον Λυκαβηττό, την Αγορά και την Αγία Μαρίνα Θησείου όπως φαινόταν από ύψωμα του λόφου των Νυμφών (Αστεροσκοπείου). Χωρίς χρονολογία.
Η Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο και η Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα. Χωρίς χρονολογία.
Αθήνα. Το εσωτερικό της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Έτσι το θυμάμαι κι εγώ που το επισκεπτόμουν όταν έκανα τις πειραϊκές έρευνες στα σπάνια βιβλία της. Χωρίς χρονολογία.
Η Γεννάδιος Βιβλιοθήκη Αθηνών. Χωρίς χρονολογία.
«The Tower of the Winds» στην Αθήνα. Χωρίς χρονολογία.
Η Στοά του Αττάλου στην αθηναϊκή αρχαία Αγορά. Χωρίς χρονολογία.
«Αθήναι: Κεραμεικός». Χωρίς χρονολογία.
ΣΧΟΛΙΑ:
Δεν προβαίνω σε αναφορές για την ιστορία του κάθε εικονιζόμενου κτηρίου. Σκοπός
της δικής μου ανάρτησης είναι να εμφανίσω το σπάνιο αυτό φωτογραφικό υλικό.
Εσείς μπορείτε να περιηγηθείτε ανατρέχοντας σε ανάλογα βιβλία ή στο διαδίκτυο.
Επίσης έχετε την δυνατότητα στον υπολογιστή σας να μεγεθύνετε όσο θέλετε κάποιες
επιφάνειες που σας ενδιαφέρουν ώστε να αποθαυμάσετε τις λεπτομέρειες που
εμφανίζουν.
Τα στοιχεία του Έργου της Γεφύρας της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας είναι τα κάτωθι:
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
ΟΔΑΓΩΓΟΣ ΓΕΦΥΡΑ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ (1962 – 1967)
ΠΛΗΡΗΣ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΟΔΑΓΩΓΟΥ ΓΕΦΥΡΑΣ ΔΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΝ ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΚΟΜΒΟΥ ΕΙΣ ΛΕΩΦΟΡΟΝ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΣΟΦΙΑΣ (ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΛΑΜΠΡΑΚΗ) ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΥΠΕΡΑΝΩ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ (Ε.Η.Σ.) ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΤΡΟΧΙΟΔΡΟΜΩΝ ΔΙΑ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΕΡΑΝ ΣΥΝΔΕΣΙΝ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 56 (ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ) ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΩΣ ΕΙΡΗΤΑΙ ΟΔΟΥ
Α) ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
1. Κύριος Έργου ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
2. Προϊσταμένη Αρχή: ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ δια του κ. Γεωργίου Ευσεβίου Μαρκάκη, Πολιτικού Μηχανικού και Γενικού Διευθυντού Δημοσίων Έργων.
3. Αναθέτουσα Υπηρεσία: ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (Γ)/ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΟΔΟΠΟΙΪΑΣ (Γ3)/ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΜΟΝΙΜΩΝ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ (Γ.Ε.Κ.Μ.Ο.Α.) δια του κ. Εμμανουήλ Καλιοντζή, Πολιτικού Μηχανικού.
4. Φορεύς Εκτελέσεως: ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (Γ)/ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΟΔΟΠΟΙΪΑΣ (Γ3)/ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΜΟΝΙΜΩΝ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ (Γ.Ε.Κ.Μ.Ο.Α.) δια του κ. Εμμανουήλ Καλιοντζή, Πολιτικού Μηχανικού.
5. Γενική Προμελέτη του Εσωτερικού Οδικού Συστήματος Αθηνών – Πειραιώς: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ WILBUR SMITH και Συνεργάται Μηχανικοί.
6. Στατική Μελέτη Γεφυρώσεως: ΤΜΗΜΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ δια του κ. Παντελή Αμπουσελάμ, Πολιτικού Μηχανικού του Υπουργείου Δημοσίων Έργων.
7. Κατασκευή Τεχνικών Έργων κατά Εργολήπτην και Αντικείμενον:
α) Τεχνικά Έργα Προσβάσεως της Γεφύρας: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ
β) Τεχνικά Έργα Πασσαλώσεως Θεμελιώσεως: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΜΕΛΙΩΣΕΩΝ
γ) Τεχνικά Έργα Υποστυλωμάτων της Γεφύρας: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ''ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ''
δ) Τεχνικά Έργα Κιβωτοειδούς φορέως: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ''ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ''
ε) Τεχνικά Έργα Γραμμικού φωτισμού της Γεφύρας: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΦΩΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ «ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ – ΜΑΡΟΥΛΙΔΗΣ».
ς) Τεχνικά Έργα Φωτεινής Σηματοδοτήσεως: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΖΗΜΕΝΣ ΕΛΛΑΣ
8. Παροχή Υλικών κατά Είδος και Προμηθευτήν:
9. Προϋπολογισμός: 14.000.000 δρχ.
10. Χρηματοδότησις:
α) ΕΙΔΙΚΟΝ ΤΑΜΕΙΟΝ ΜΟΝΙΜΩΝ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ (Ε.Τ.Μ.Ο.Α.)
β) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
10. Περίοδος Κατασκευής: 1963 – 1968
11. Δημοπράτησις: 1963
12. Έναρξις Κατασκευής: Ιανουάριος 1963
13. Παράδοσις εις την Κυκλοφορίαν: Τετάρτη 20 Μαρτίου 1968
(Συνέχεια και τέλος)
ΑπάντησηΔιαγραφήΒ) ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΗΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
1. Μήκος Γεφύρας: 250,00 μ. (50,00 μ. + 50,00 μ. + 50,00 μ. + 50,00 μ. + 50,00 μ.)
2. Πλάτος καταστρώματος: 20,00 μ. (2 λωρίδες/κατεύθυνσιν διαχωρισμένες με διπλή διαχωριστική συνεχή γραμμή).
3. Σύστημα Κατασκευής: Κιβωτιοειδής Φορεύς εκ Προεντεταμένου Σκυροδέματος
4. Ειδικαί Θεμελιώσεις: Πρόχυτοι Πάσσαλοι Franki.
5. Εφέδρανα: Πλάκες Νεοπρέν
6. Συστήματα Αναχαιτίσεως Οχημάτων: Στη γέφυρα αυτή χρησιμοποιήθηκαν σιδηρά κιγκλιδώματα των οποίων οι ορθοστάτες ενεπήχθησαν εις το άκρον του πτερυγίου του φορέως και συνεκολλήθησαν με ηλεκτροσυγκόλλησιν τόξου. Ο χειρολισθήρ (κουπαστή) εδέχθη γραμμικά φωτιστικά σώματα φθορισμού δια τον φωτισμόν του πεζοδρομίου κατά την νύκταν. Εις το προς την Οδόν ρείθρον του πεζοδρομίου τοποθετήθηκαν χαμηλά θωράκια καθοδηγήσεως με ορθοστάτας τύπου ΙΝΡ 140 και ύψους 1,75 μ. Το ύψος της λεπίδος αναχαιτίσεως είναι στα 0,55 μ. και η λεπίδα είναι διατομής Bethlehem και έφερε λευκή βαφήν δια την καθοδήγησιν των οδηγών κατά την νύκταν.
________________________
Βιβλιογραφικαί Αναφοραί:
1. Εφημερίς «ΕΘΝΟΣ», Φύλλον: 14.058 Εσπέρα Δευτέρας 05 Νοεμβρίου 1962, σελ. 09, ΤΕΣΣΑΡΕΣ ΜΕΓΑΛΑΙ ΟΔΙΚΑΙ ΑΡΤΗΡΙΑΙ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΥΝ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΙΝ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, Δημοσιογραφική Αναφορά: Ανδρέας Κωνσταντινόπουλος
2. Εφημερίς «ΕΘΝΟΣ», Φύλλον: 16.705, Εσπέρα Τετάρτης 20 Μαρτίου 1968, σελ. 01 και 09, ΕΤΟΙΜΗ Η ΝΕΑ ΓΕΦΥΡΑ – ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΑΠ’ ΕΥΘΕΙΑΣ ΑΘΗΝΑΙ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ – ΕΓΕΝΟΝΤΟ ΕΧΘΕΣ ΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ
3. Εφημερίς «ΤΟ ΒΗΜΑ», Φύλλον: 7.000, Τρίτη 19 Μαρτίου 1968, σελ. 01, ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΓΕΦΥΡΑΣ
4. Εφημερίς «ΤΟ ΒΗΜΑ», Φύλλον: 7.001, Τετάρτη 20 Μαρτίου 1968, σελ. 01, ΠΑΡΕΔΟΘΗ ΕΙΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΝ ΟΔΙΚΗ ΓΕΦΥΡΑ ΜΗΚΟΥΣ 250 Μ.
5. Εφημερίς «ΤΑ ΝΕΑ», Φύλλον: 6.978, Τρίτη 19 Μαρτίου 1968, σελ. 08, Στήλη: ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ, ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΓΕΦΥΡΑΣ
6. Εφημερίς «ΤΑ ΝΕΑ», Φύλλον: 6.979, Τετάρτη 20 Μαρτίου 1968, σελ. 01 και 09, Ο κ. ΠΑΤΤΑΚΟΣ ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΙ ΓΕΦΥΡΑΝ
7. Εφημερίς «ΕΞΠΡΕΣ», Φύλλον: 1.479, Τρίτη 19 Μαρτίου 1968, σελ. 01, ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΟΝ ΓΕΦΥΡΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
8. Εφημερίς «ΕΞΠΡΕΣ», Φύλλον: 1.480, Τετάρτη 20 Μαρτίου 1968, σελ. 02, Στήλη: ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ, ΕΓΕΝΟΝΤΟ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΓΕΦΥΡΑΣ.
9. Εφημερίς «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ», Φύλλον: 12.451, Τετάρτη 20 Μαρτίου 1968, σελ. 01, ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΘΗ ΝΕΑ ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ.
10. Εφημερίς «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ», Φύλλον: 11.604, Τετάρτη 20 Μαρτίου 1968, σελ. 03, ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΕΙΣ ΠΕΙΡΑΙΑΝ
11. Εφημερίς «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ», Φύλλον: Μη διαθέσιμον, Κυριακή 16 Νοεμβρίου 1969, ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ ΕΤΟΥΣ 1969, Δισέλιδος Ανακοίνωσις του Υπουργού Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνου Παπαδημητρίου επί της δραστηριότητος του Υπουργείου εις τα Τεχνικά Έργα Υποδομής.
12. Περιοδικόν «Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΗΣ 21ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΟΙΚΟΔΟΜΕΙ ΤΗΝ ΝΕΑΝ ΕΛΛΑΔΑ», Εκδόσεις «ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ», Αθήναι 1970
13. Δήμος Πειραιώς, ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΟΝ ΛΕΥΚΩΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΑΡΧΙΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ ΣΚΥΛΙΤΣΗ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ, Πειραιεύς Μάρτιος 1975. Αρχείον Τάκη Ζηλάκου.
14. ΕΘΝΙΚΟΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΝ ΑΡΧΕΙΟΝ, Τεκμήριον D1129, Κωδικός Θέματος: Τ1965.
15. Φωτογραφικόν Αρχείον Γεωργίου Μπακούρου.