Γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
«Ο Πειραιάς είναι καημός..»
Η μεγάλη πρόκληση στο διαδίκτυο είναι ότι μπορούν να
επικοινωνήσουν και να συναντηθούν άγνωστα μεταξύ τους άτομα που βρίσκουν κοινά
ενδιαφέροντα σε παρόμοια ζητήματα. Αναζητώντας να διαβάσουν και να ενημερωθούν
εντοπίζουν κάποιο έτοιμο blog,
το ψάχνουν ανάλαφρα ή, αν είναι προχωρημένοι κι αναγνωρίζουν την ανιδιοτελή
προσπάθεια του δημιουργού του, εκτιμούν την φερεγγυότητά του, απευθύνονται σε
αυτό σχολιάζοντας, διορθώνοντας, συμπληρώνοντας ή πλουτίζοντας με νέα άρθρα την
ανάρτηση.
Έτσι γνώρισα τους αδελφούς Μαραγκάκη, τον Νώντα (γεν. 1940,
φοίτησε στην Σχολή Ευελπίδων, τάξη του 1963, υπηρέτησε στο Σώμα Υλικού Πολέμου,
αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του υποστρατήγου στα 1994) και τον Μανώλη (γεν.
1946, υπηρέτησε ναύτης στο λιμενικό, εργάστηκε ως ειδικός της πληροφορικής).
Πατέρας τους ήταν ο Θεόδωρος Μαραγκάκης, 1907-1973, ο οποίος
εργάστηκε ως οδηγός τρόλεϊ στην ΗΕΜ. Πιο πριν, ο δικός του πατέρας Επαμεινώνδας
(πέθανε στις 29.5.1941, σύζυγός του η Μαρουσώ Φιορεντίνου από την Μύκονο,
έκαναν δυο παιδιά, τον Θεόδωρο και την Ευγενία) από την Σύρο με καταγωγή τα
Μοσχονήσια έξω από τις Κυδωνίες (Αϊβαλί), ναυπηγοξυλουργός, ήλθε στον Πειραιά
και είχε ναυπηγείο στον Άγιο Διονύσιο από τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα.
Μεταφέρθηκε στο Πέραμα μέχρι που έκλεισε προπολεμικά, γύρω στα 1939. Ο χώρος
του αποτελεί σήμερα τμήμα του ναυπηγείου που ίδρυσε ο Εμμανουήλ Γεωργίου Ψαρρός
από την Σύμη, στην Λεωφόρο Δημοκρατίας 90 (στάση Μπλαζάκη).
Περισσότερα θα γράψω όταν οι δύο αδελφοί Μαραγκάκη
(κατοικούν πλέον στο Κάτω Χαλάνδρι) θα είναι έτοιμοι να μου μεταδώσουν και
γραπτώς τις αναμνήσεις τους. Εδώ θα αρκεστώ να παρουσιάσω όσες φωτογραφίες
αφορούν στον Πειραιά από εκείνες που διασώθηκαν από την εκκαθάριση ή
διατηρήθηκαν στο οικογενειακό τους λεύκωμα (το θαύμασα και το ζήλεψα έτσι όπως
ήταν οργανωμένο και υπογραμμισμένο με σημειώσεις). Μέσα από τις εξωτερικές
λήψεις τοπίων και προσώπων, καθρεφτίζεται «η γενιά των παιδεμένων παιδιών», των
βασανισμένων των δύσκολων μετακατοχικών χρόνων που ευτυχώς τα περισσότερα τα
κατάφεραν με τον κόπο τους γιατί είχαν αρχές, ιδανικά και στόχους.
Τρεις σπάνιες άδειες νυχτερινής κυκλοφορίας στον Πειραιά και στην Αθήνα. Ο
Θεόδωρος Μαραγκάκης ως οδηγός στην Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (λειτούργησε με
αυτήν την ονομασία στα χρόνια 1929-1941) έπρεπε - από τον τόπο κατοικίας στον
προορισμό στην υπηρεσία του ή στην επιστροφή - να την επιδεικνύει στις Αρχές.
Διέμενε στον Πειραιά, στην οδό Μεσολογγίου αρ. 74.
Το σπίτι μετασκευάστηκε, του
άλλαξαν πρόσοψη στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Σύνηθες φαινόμενο στα παλαιά
έγγραφα, οι φωτογραφίες που έδειχναν το πρόσωπο του κατόχου της άδειας
αφαιρέθηκαν αργότερα. Το πρώτο λεωφορείο της ημέρας ήταν το Υπηρεσιακό που
μάζευε από ορισμένα σημεία της πόλης τους οδηγούς για να τους μεταφέρει στο
αμαξοστάσιο του Νέου Φαλήρου (κτιστοί τοίχοι με μεταλλική στέγη για τα τραμ και
τα τρόλεϊ. Γκρεμίστηκε σε πολύ λίγο χρόνο γύρω στα 1969 για την διευθέτηση του
παράλιου χώρου, μεταφέρθηκε παραπέρα σε ανοιχτή μάντρα):
3 Ιουνίου 1941. Διεύθυνση Αστυνομίας Αθηνών. Έντυπο στην
γερμανική και ελληνική γλώσσα.
8 Σεπτεμβρίου 1941. ORTSKOMMANDANTUR PIRÄUS. Έντυπο στην γερμανική γλώσσα.
10/15 Οκτωβρίου 1941: Έντυπο στην ιταλική και ελληνική
γλώσσα.
1949. Πλατεία Καραϊσκάκη, ο Θεόδωρος Μαραγκάκης με τους γιους του. Πίσω τους το Ρολόι, το παλιό Δημαρχείο.
Φεβρουάριος 1955. Τα δύο αγόρια Μαραγκάκη στο Καστράκι της Δραπετσώνας. |
Προλιμένας, 1956. Στο χειμωνιάτικο τοπίο διακρίνεται ο κυματοθραύστης, η Ψυττάλεια, τα Λιπάσματα, το όρος Αιγάλεω..
Προλιμένας, 1956. Οι εγκαταστάσεις και στις δύο πλεύρες του λιμανιού δείχνουν την μεταπολεμική αποκατάσταση των ζημιών και τον σχεδιασμό για τον εκσυγχρονισμό του από τον ΟΛΠ.
Ακτή Ξαβερίου, 1956. Η στεριά αναπαύει μια ξύλινη βάρκα και η θάλασσα αναδεύει πλοία με καμινάδες. Γερανοί και μηχανές βοηθούν στο έργο των λιμενικών υπαλλήλων.
1956. Λιμάνι. Δεξαμενή. Ένας μαντρότοιχος εμπόδιζε την πρόσβαση.
Το Δημοτικό Θέατρο στα 1964. Όσοι κατέβαιναν στον Πειραιά με την φωτογραφική μηχανή τους δύσκολα ξέφευγαν από τον πειρασμό να μην βγάλουν μια φωτογραφία του.
Δεν θα αντέξω στον πειρασμό, θα συνεχίσω με ακόμα τέσσερις
φωτογραφίες, αυτή την φορά από την Αθήνα. Όλες οι χρονολογίες είναι όπως
καταχωρήθηκαν από τον Νώντα και τον Μανώλη Μαραγκάκη.
Χριστούγεννα 1954. Τα αδέλφια Μαραγκάκη στην Αθήνα. Βρισκόμαστε στους «Αέρηδες» δηλαδή στο μνημείο - ωρολόγιο του Ανδρονίκου του Κυρρήστου στην Ρωμαϊκή Αγορά.
Η ομορφη πολη του πειραια εκει γεννηθηκα και εκει ειναι η καρδια μου......
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε ταξίδεψε... Το Γενικό Χημείο του Κράτους (Ακτή Κονδύλη και Αιτωλικού) είναι το μόνο αναλλοίωτο σημείο αναφοράς μέχρι σήμερα. Συγχαρητήρια για τον ιστότοπο. Είναι πραγματικά ένα ταξίδι, μελαγχολικό, που μου δείχνει πόσο γρήγορα φεύγουν τα χρόνια, οι άνθρωποι, ακόμα και τα ντουβάρια, και γίνονται μακρυνές αναμνήσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία παρουσίαση! Μια μικρή διόρθωση... Η φωτογραφία από τα Χριστούγεννα του 1954 δεν είναι μπροστά στο Ακταίον αλλά στο Μέγα Ξενοδοχείον του Φαλήρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια.
ΑπάντησηΔιαγραφή