Ερευνά και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης. Δημοσιογράφος - Συλλέκτης. Ανεξάρτητος ερευνητής πειραϊκής ιστορίας και λογοτεχνίας.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Νοσταλγία. Μια σπάνια
φωτογραφία από το αρχείο μου με το
λιμάνι, τα ιστιοφόρα κι ατμόπλοια, τα
Καρβουνιάρικα, το Τελωνείο, τα κτήρια
της Ακτής Μιαούλη και Χαριλάου Τρικούπη
(η επιγραφή δεξιά γράφει ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟΝ
RESTAURANT Σ. Σ. ΔΡΙΤΣΑΣ). Στο βάθος η πόλη με
το Ρολόι, το Δημοτικό Θέατρο...
Εξόρμηση 12 ατόμων κάπου εκτός
της πόλης... «ΦΩΤΟ "ΣΤΑΘΗΣ"/ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ
141/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
ΠΕΙΡΑΙΑΣ 1954. Στιγμιότυπο σε αυλή σπιτιού.
Αφιερώσεις σε συγγενικά αγαπημένα
πρόσωπα, λίγα απλά λόγια ή με προσπάθεια
ποιητικής έμπνευσης βρίσκουμε άφθονες
στην πίσω λευκή όψη του εικονογραφημένου
χαρτιού.
"Πειραιεύς 4-8-54
μια θύρα,
λίγο πράσινο, δυο μάτια που γελούν
γλυκές
στιγμές που ζήσαμε στη θύμηση ξυπνούν
κι
αυτή τη θύμηση ζεστή γυρεύουν να κρατήσουν
μέχρι που νάρθη ο καιρός τις ίδιες
πάλι ν'αναστήσουν.-
Με άπειρη αγάπη
τα
αδέλφια σας
Κώστας - Βάσω."
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ. 18 Αυγούστου 1954. "Από
το έργον της ανασυγκροτήσεως: Η Α.Μ. ο
Βασιλεύς έθεσεν τον θεμέλιον λίθον εις
τα αποχετευτικά έργα του Κερατσινίου".
Δεξιά, στο βάθος η Ψυττάλεια με τον φάρο
της. ΦΩΤΟ .....ΜΠΕΤΗΣ/ ΕΛΛΗΝ. ΦΩΤΟΓΡ.
ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ/ ΟΜΗΡΟΥ - ΤΗΛ. 22-428/ = ΑΘΗΝΑΙ
=
[Ο Χρήστος Φωτίου επεσήμανε: Η Α.
ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΣ δεν εγκαινίασε το …
αποχετευτικό του Κερατσινίου, εγκαινίασε
τον Κεντρικό Αποχετευτικό Αγωγό που
έφερνε όλα τα λήμματα της Αττικής στο
Κερατσίνι…]
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Γυναίκες που
θα μπορούσαν να έχουν κάποια σχέση (ήταν
στην ίδια δουλειά, γειτόνισσες - φιλενάδες)
βρέθηκαν σταματημένες μπροστά από
περίπτερο με εφημερίδες. Ήταν Δευτέρα
17 Αυγούστου 1959.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Καστέλλα.
Αύγουστος 1959/ Σεπτέμβριος 1959. Δυο
φωτογραφίσεις στην ίδια εξώπορτα με τα
ωραία διακοσμητικά στοιχεία στις
σιδεριές. Μάλλον σε συνάφεια της λήψης
όπου εκείνη η μεγάλη είσοδος αναγνωρίστηκε
στην Μανούσου Κούνδουρου.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Καστέλλα. Αύγουστος
1960. Θυμάμαι κι εγώ ότι στις πρώτες μου
άδειες από τον στρατό, φορώντας την
στολή έβγαζα παρόμοιες στάσεις στην
εξώπορτα ή στην αυλή του σπιτιού με
γονείς, συγγενείς και φίλους... Εδώ τα
άτομα εικονίζονται σε γνωστή είσοδο
κατοικίας στην οδό Μανούσου
Κούνδουρου.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ.
Μικρολίμανο. Ο πατέρας μου όταν μας
έφερε στον Πειραιά δεν μας περιόρισε
στους τέσσερις τοίχους και στις αυλές
των σπιτιών που ενοικιάζαμε. Περπατήσαμε
βολτάροντας όλη την πόλη ξανά και ξανά,
όλες τις παραλίες στην Πειραϊκή, στην
Φρεαττύδα, στο Πασαλιμάνι, στο τότε
Τουρκολίμανο, στο Νέο Φάληρο. Έτσι σε
συνδυασμό με τις "λαϊκές" συνοικίες
που μέναμε, έμαθα πολύ γρήγορα να την
περιεργάζομαι, να την κατανοώ, να την
αγαπώ, να ανατρέχω στην ιστορία της ώστε
πολύ αργότερα να της προσφέρω τις
ερευνητικές δημοσιογραφικές και
πολιτιστικές γνώσεις μου. Η λήψη αυτή
τυπώθηκε με τα χαρακτηριστικά III 0 12A
Agfa AC - 9.1.61
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
1965. Φωτογράφηση μέσα στο στούντιο του
Άλεξ. Photo paper
mimosa. Σφραγίδα: STUDIO
ALEX/ Α. ΠΑΧΟΥΜΑΚΗΣ/ ΛΑΚΩΝΙΑΣ
6 - ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ. 26 AOUT 1965.
Ξεκολλημένη από άλμπουμ, το θυμάστε,
εκείνο με τα φύλλα από λευκό χαρτόνι
που είχε λεπτές γραμμές και πάνω του το
διαφανές νάιλον..
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Την λήψη αυτή έκανε ειδικά
για μένα ο Μάκης Καρδάσης τον Σεπτέμβριο
του 1999. Κτήριο στην Επιδαύρου και
Παπαδιαμάντη στο Μικρολίμανο.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ!!!! Λήψη από χαμηλό
ύψος. Αφιερωμένη στους Πειραιώτες που
μένουν στην πόλη αλλά και σε όσους είναι
μακριά του, όπως εγώ... Διαστάσεις
25,3Χ20,3 εκ.
THIS PAPER MANUFACTURED BY KODAK.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Χρόνο με το
χρόνο αλλάζουν οι άνθρωποι και μαζί με
αυτούς τα έργα τους. Οικοδομές γκρεμίζονται,
ανακαινίζονται, κτίζονται, καταστήματα
κι εταιρείες ανοίγουν και κλείνουν,
επιγραφές ανεβοκατεβαίνουν, λεωφορεία,
αυτοκίνητα, πλοία δίνουν την θέση τους
σε πιο καινούργια μοντέλα. Πολλοί από
μας έχουμε ζήσει από κοντά αυτές τις
αλλαγές. Ας γυρίσουμε στο πρόσφατο
παρελθόν να ρίξουμε μια ματιά στην Ακτή
Τζελέπη, στην Πλατεία Καραϊσκάκη. Να
θυμηθούμε και τον φωτορεπόρτερ:
«ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ - ΡΕΠΟΡΤΑΖ/ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ/
ΝΟΤΑΡΑ 49/ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡΣ».
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Κάποιες εικόνες ενώ διαρκούν
και φαντάζουν στα μάτια μας σαν
συνηθισμένες, καθημερινές, μονότονες,
ξαφνικά χάνονται από μπροστά μας.
Ανακαλούνται στην μνήμη μόνο μέσω
αναφορών και τυχαίων λήψεων. Τώρα που
συμμαζεύω τα χαρτιά μου βρήκα αυτή την
φωτογραφία (Βαγ. Κλούβας) από την εποχή
που έγραφα στην εφημερίδα ΠΕΙΡΑΪΚΗ
ΠΟΛΙΤΕΙΑ. Βρισκόμαστε έξω από τον
Ηλεκτρικό Σταθμό Πειραιά (κεντρική
είσοδος προς λιμάνι) κάπου στην τελευταία
δεκαετία του 20ού αιώνα. Στο βάθος ο Κ.
ΖΩΝΑΣ Α.Ε., μηχανήματα αντλίες σωλήνες,
στην Ακτή Κονδύλη και Μαυρομιχάλη.
Ο Πειραιάς από ψηλά. Το λιμάνι,
η πόλη με όλο το βάθος προς το λεκανοπέδιο
Αθηνών. Ο ζωγράφος Αλέξης Βερούκας
εμπνεύστηκε από μια τέτοια
προοπτική.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ.
Φίλωνος 72. Αφιερωμένη στους θαμώνες του
cabaret ARGENTINA της εποχής εκείνης αλλά και
σε ανάμνηση της παρουσίασης του βιβλίου
ΤΡΟΥΜΠΑ, ΒΟΥΡΛΑ, ΛΙΜΑΝΙ του φίλου Βασίλη
Πισιμίση (3 Οκτωβρίου 2022, Πειραϊκός
Σύνδεσμος) από την οποία απουσίαζα λόγω
μετοικεσίας μου στην Κρήτη. Η επιγραφή
επάνω: ΑΠ. ΚΑΒΑΔΙΑΣ/ ΡΙΑ ΖΕΡΒΑ.
ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Κυριακάτικο παζάρι
στους δρόμους Αλιπέδου, Σκυλίτση προς
το άνοιγμα της 34ου Συντάγματος. Τραβηγμένη
από το Εργατικό Κέντρο Πειραιά. Τελευταία
δεκαετία του 20ού αιώνα, όταν έγραφα στην
εφημερίδα ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ.
ΠΕΡΑΜΑ, το λιμάνι όπως
δημιουργήθηκε στα τέλη του περασμένου
αιώνα. Αφιερωμένη σε φίλους Περαματιώτες
που δεν ξέχασα αλλά και στα περάσματά
μου από εκεί με τα πλοία για την απέναντι
ακτή της Σαλαμίνας.
Επιστρέφοντας στο παλιό κι ασπρόμαυρο, βγαλμένο από έναν καλλιτέχνη φωτογράφο που διέπρεψε στην πόλη μας. «ΦΩΤΟ-ΨΑΛΙΔΑΣ/ ΤΣΑΜΑΔΟΥ 49-ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου