Σάββατο 14 Αυγούστου 2021

Πειραϊκές κι άλλες συναφείς φωτογραφίες.

Ερευνά και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης. Δημοσιογράφος - Συλλέκτης. Ανεξάρτητος ερευνητής πειραϊκής ιστορίας και λογοτεχνίας.

 


ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ 19.ΑΠΡ.19.3Ε. Η ταχυδρομική σφραγίδα μάς βεβαιώνει ότι αυτή η καρτ ποστάλ έφτασε με πλοίο στον Πειραιά μαζί με την υπόλοιπη αλληλογραφία και επισημάνθηκε στις 19 Απριλίου 1919. Θα μπορούσαν να γραφτούν πολλά αφού πίσω από την ″αθώα″ κατά τα άλλα επιστολή κρύβεται ένα κεφάλαιο της ευρωπαϊκής ιστορίας. Ρωσική αναμνηστική κάρτα για την Βεσσαραβία, γραμματόσημο των Ρουμανικών Ταχυδρομείων, σφραγίδα ACHERMAN μια πόλης που έχει αλλάξει πολλά ονόματα ανάλογα με τους εκάστοτε κατακτητές ή τις εμπορικές τους συναλλαγές… Όπως γράφεται στο διαδίκτυο σήμερα ανήκει στην Ουκρανία. Είναι γραμμένη στα ελληνικά στις 27-3-19: ″Σας γράφω από των οχθών της λιμνοθαλάσσης του Δνειστέρου. Έφθασα προ δυο ημερών με τραυματίας και χθες ήλθεν το νοσοκομείον μας. Είμαι ευτυχώς υγειέστατος και έχω κουράγιο να εξακολουθήσω την περιπετειώδη αλλά ενδιαφέρουσαν εκστρατείαν ″. Παραλήπτης ο Αχιλλέας Καραβίας, Οδός Μάρνη 4, Αθήναι, Ελλάς.

 

 

 


Μια κάρτα προς τον Πειραιά. ″Αγαπητέ μου Τάκη σε φιλώ πολύ πολύ επίσης και τον Νίκον την μαμά σου Μπαμπά σου και Μαμαζέλ. Τάκη μου το καλοκαίρι θα σε περιμένω να καθίσεις πολλαίς ημέραις όταν κάμης εξετάσις να μου γράψης να στίλω τον Γεόργον να σε πάρη σε εύχομαι καλόν Πάσχα τον Νίκον να μου τον στίλετε. Η θύα σου Αναστασία ″. Κύριον Τάκην Ι. Μπαρμπαρέσον Πειραιά.

 

 

 


ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Κάθε φωτογραφία έχει το περιεχόμενό της, φύση, ανθρώπους, κατασκευές. Αν είναι οικογενειακή προκαλεί το συναίσθημα, αλλιώς έχει αξία καλλιτεχνική, αναμνηστική, ιστορική, εκπαιδευτική… Εδώ παρουσιάζεται μια ηλικιωμένη γυναίκα (γιαγιά;) με δυο παιδιά. Δεν είναι απαραίτητο να τραβήχτηκε στον Πειραιά. Στον Πειραιά όμως, όπως βλέπουμε στην επικολλημένη ετικέτα της πίσω όψης, δόθηκε στο εργαστήριο μεγεθύνσεων φωτογραφιών FABRIQUE DES AGRANDISSEMENTS PHOTOGRAPHIQUES του Περικλή Μπισκίνη, οδός Υψηλάντου 102, για να βγει σε ένα αντίτυπο, μαύρο χρώμα μεγέθους 50Χ60 με ″Μπούστο την γριά μόνη της″. Φαίνεται ότι είχε φύγει από την ζωή κι αυτή θα ήταν ίσως από τις λίγες που την απεικόνιζαν.

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. ″Με τα καλά κορίτσια Ουρανία και Αδαμαντία για ένα εμπόδιο στην λησμονιά. Εν Πειραιεί 14η Μαΐου 1946.″

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Ευπρόσδεκτα χαμόγελα από τρεις καλοντυμένες Πειραιώτισσες που περπάτησαν σε κεντρικό δρόμο κοντά στο Δημοτικό Θέατρο, εκεί στα 1950. Η κυρία Olga Christopoulou - Kosanidou μού έστειλε το παρακάτω μήνυμα: «Απίστευτο!!! Οι δυο γυναίκες δεξιά και αριστερά ήταν θείες μου, αδελφές της μαμάς μου. Η γυναίκα στη μέση και η θεία μου στην αριστερή άκρη της φωτό ήταν δασκάλες στο σχολείο του Πειραιά Πετράκη-Βαλσαμίδου. Η θεία μου είχε πάντα την Α΄ τάξη δημοτικού και αυτή στη μέση της φωτό την Γ΄ τάξη δημοτικού. Ήταν και οι δυο δασκάλες μου. Ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μένα. Να είστε καλά!!!». Από αριστερά στα δεξιά, η Αθηνά (Λούλα) Κοτζιά σύζυγος Φερούση, η Ελένη Βλάχου και η Αγγελική (Μπεμπέκα) Κοτζιά, η μικρότερη από τα έξι κορίτσια της οικογενείας.

 

 

 

 

Εύχομαι καλό μήνα Ιούνιο, καλό καλοκαίρι στους συγγενείς και φίλους. Αν ακολουθηθεί ο κλασικός τρόπος, το ταξίδι για τα νησιά αρχίζει από το λιμάνι, αποχαιρετώντας την μονότονη καθημερινότητα με την προσμονή μιας ευχάριστης, άνετης, ξεκούραστης διαμονής. Καιρός να σταθούμε για λίγο στην προκυμαία και να πάρουμε την κατάλληλη στάση μπροστά στο φακό.
Ο χρόνος μόνο ξεχωρίζει τις φωτογραφίες και τους δίνει τον αντίστοιχο βαθμό νοσταλγίας.

 

 

 

 


Στα χρόνια που ο κόσμος κυκλοφορούσε στις πόλεις της Ελλάδος και στις πατρίδες της Ανατολής. Τουρκική καρτ ποστάλ που εικονίζει την γέφυρα του Γαλατά με προορισμό το Λουτράκι Κορινθίας και με περαιτέρω διαβίβαση στον Πειραιά: ″2 Ιουνίου 1952 Αγαπητέ μου Μπαμπά, Από προχθές βράδυ ευρίσκομαι στην Istanbul και μένω στον Θείο Γρηγόρη. Ήλθε και με παρέλαβε από το λιμάνι και στάθηκε αδύνατο να με αφίση να πάγω στο ξενοδοχείο. Είμαι στο σπίτι το Κοχηλέϊκο το μεγάλο και είναι πολύ καλά. Την Παρασκευή σούστειλα μια κάρτα από τον Πειραιά, μας είχαν ειπή πως το βαπόρι θάμενε μια ώρα και δεν προφθάσαμε να κάμωμε τίποτε κι ύστερα έμεινε 4 ώρες. Ας είναι εύχομαι νάσαι Μπαμπά μου καλά και γυρνώντας στην Αλεξάνδρεια νάχουν περάση οι στεναχώριες της καρδιάς σου. Δεν θάταν ασχημο πριν φύγης από την Ελλάδα να σ’ εξετάση ένας καρδιολόγος. Γειά σου Μπαμπά μου και καλή αντάμωσι Νικόλας″
Όταν η κάρτα έφτασε στο ξενοδοχείο στο Λουτράκι, ο πατέρας του Παναγιώτης είχε αναχωρήσει, κατέλυσε στον Πειραιά και έτσι διαβιβάστηκε στο Ξενοδοχείο των Ξένων (στην οδό Αγίου Σπυρίδωνος 22). Κατά πάσα όμως πιθανότητα ούτε εκεί την παρέλαβε.

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Μετά το μυστήριο του γάμου, το ζεύγος στέκεται κοντά στην είσοδο της εκκλησίας και δέχεται τα φιλιά και τις ευχές των καλεσμένων. Στιγμές χαράς και ελπίδας για μια καλή οικογενειακή ζωή. «ΦΩΤΟ - ΠΑΛΛΑΣ/ ΠΑΝ. ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ/ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ 62/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». Χαρτί ARGENTA.

 

 

 

 

″Πάσχα εις το λιμεναρχείον. Ο λιμενάρχης Σύρου κ. Τσαπραλής, ο πλοηγός κ. Ιδομενεύς Βελώνης και διάφοροι άλλοι επισκέπται εις την αίθουσαν του κυλικείου κατά την εορτήν του Πάσχα εις το λιμεναρχείον. Ειδικώς ληφθείσα δια το «Κυκλαδικόν Φως». ΤΑΚΗΣ Α. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ/ ΛΕΩΦ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α΄. ΑΡΙΘ. 4. ΤΗΛ. 40-575/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ. Φωτογραφικό χαρτί GEVAERT.

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Τουρκολίμανο 17.5.1957. Σε εποχές που τα περισσότερα πράγματα ήταν σταθερά και απλοποιημένα. Όπως η διασκέδαση του κόσμου. Φωτογραφία τύπου καρτ ποστάλ, χαρτί ARGENTA.

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Μια χαμογελαστή γυναικεία παρουσία ερχόμενη από τα παλιά μάς ανοίγει την όρεξη να τρέξουμε στις παραλίες. «ΦΩΤΟ - “ΕΝΣΤΑΝΤΑΝΕ,,/ ΣΤΑΘΗ/ ΑΓΙΟΥ ΕΥΘΥΜΙΟΥ 30/ ΕΥΓΕΝΕΙΑ». Σφραγίδα 17 ΙΟΥΛ. 1957.

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Θαμπές φωτογραφίες από κακής ποιότητας μηχανή, αντανακλούν την εποχή των υπαίθριων φωτογράφων ή των ευαίσθητων στην λειτουργία τους ασπρόμαυρων φιλμ. Εδώ εικονίζονται τρεις άνδρες στο λιμάνι του Πειραιά, με μια δέστρα, τα πλοία και τα κτήρια στο βάθος.

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Κάποιο παλιό καλοκαίρι. Πάντα όμορφος, είτε με τις βραχώδεις ακτές φυσικές, αφτιασίδωτες είτε με τις επιχωματώσεις, τις παρεμβάσεις που έδωσαν ζωή και ομορφιά στο τοπίο. Όμως να που η μελέτη μιας σπάνιας φωτογραφίας σαν κι αυτής μας συναρπάζει… Πίσω η σφραγίδα: ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ – Η Καστέλλα/ PIRAEUSThe Kastella.

 

 

 

 

ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ/ ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Γυμναστικές επιδείξεις μάλλον παρά κάποια γιορτή. Σε γήπεδο ή σε αυλή σχολείου; Τα παιδιά με αθλητικά ρούχα, η δασκάλα ή καθηγήτρια βγάζει λόγο με την βοήθεια μικροφώνου. Μια παλιά φωτογραφία χωρίς χρονολογία. «ΣΤΑΜΑΤ. Γ. ΘΥΜΑΡΑΣ/ ΚΑΥΚΑΣΟΥ 27/ & ΔΗΛΟΥ/ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Κορίτσια και αγόρια σε γυμναστικές επιδείξεις. «ΦΩΤΟ - ΜΟΝΤΕΡΝΟ/ ΒΑΣ. ΚΩΝΣΤ/ΤΙΝΟΥ 45/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Ο τόπος αλλάζει. Το Μικρολίμανο αναπλάθεται. Ποιος το θυμάται σε παλαιότερη μορφή; Το παλαιό κέντρο - ψαροταβέρνα ΖΕΦΥΡΟΣ από την μεριά της θάλασσας.

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Καλημέρα, καλό Σαββατοκύριακο σε όλες/όλους από τα βάθη της καρδιάς κι από μια παλιά φωτογραφία ενός άνδρα με κοστούμι στο τότε Τουρκολίμανο!

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ/ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ. Να μπορούσαμε να ρωτήσουμε τις γυναίκες αυτές πώς λέγονταν και πώς περνούσαν! Ο χρόνος κράτησε μόνο το όμορφο παρουσιαστικό τους και την λεπτότητα του τρόπου που στήθηκαν μπροστά στον φακό… «ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΙΩΣΗΦΙΔΗΣ/ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ/ ΚΥΠΡΟΥ 26 - ΤΕΡΜΑ ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».

 

 

 

 

Λουόμενες σε ρηχά νερά. Δεν γνωρίζω σε ποια θάλασσα. Η φωτογραφία όμως τυπώθηκε στον Πειραιά δίχως χρονολογία. «Φωτο - Λουξ/ Δ. ΜΟΣΧΟΛΙΟΣ/ ΝΟΤΑΡΑ 44 ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».

 

 

 

 

ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Η Ακτή Μιαούλη πριν από χρόνια. Διαφημίσεις στις ταράτσες των ψηλών κτηρίων: Σιγαρέττα Καρέλια, Ζίμενς, Στακόρ, Φορντ, Μπύρα Άμστελ, εγκυκλοπαίδεια ΔΟΜΗ κ.ά.









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου