Ερευνά
και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
Αντιπρόεδρος Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς - Πρόεδρος Ινστιτούτου Πειραϊκών Μελετών - Δημοσιογράφος, ερευνητής πειραϊκής ιστορίας.
Συνεχίζω την τμηματική παρουσίαση των πειραϊκών φωτογραφιών του αρχείου μου τις οποίες αναρτώ πρώτα στο δικτυακό προσωπικό μου βιβλίο (face book).
Τέσσερις άνδρες απαθανατίστηκαν καθισμένοι, μάλλον σε φωτογραφείο. Στην πίσω όψη διαβάζουμε: ″Πειραιεύς/ Ευαγ. Γ. Βλάχος./ κατά/ Αριστείδου Κοκκίνου/ από Μάρτιον 1934/ μίσθωμα 450.″. Χαρτί Velox.
Πόσο παράξενη ακούγεται η παλιά χρονολογία όταν διαβάζεται σε μια ασπρόμαυρη, σχεδόν κιτρινισμένη φωτογραφία!
Συνειρμοί, προσομοιώσεις, ταύτιση με γνωστά μας μοτίβα. Κατοχή, στα 1942. Τα αδύνατα σώματα σκεπασμένα με τον φροντισμένο ρουχισμό αναδίδουν μια σχετική αξιοπρέπεια. Οι γονείς, βρήκαν με ευκαιρία τον ηλιόλουστο καιρό, να βγάλουν τα παιδιά τους ένα περίπατο δίπλα στην θάλασσα. ″Ενθύμιον Β. Αγγελής; τη 20/4/42 Νέον Φάληρον″.
23 Απριλίου 1946. Στον Λυκαβηττό, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι ανηφορίζουν προς την κορυφή, στον Άγιο Γεώργιο. Στην πίσω όψη της φωτογραφίας, η ένδειξη ″ετών (15)″ μάς υποδεικνύει την ηλικία τους. Τα ονόματα ″Ερμιώνη - Γεράσιμος″ παραπέμπουν επίσης σε μια διεύθυνση: ″Μενελάου 35 Κοκκινιά″. Η οδός βρίσκεται στα σύνορα Πειραιά - Νικαίας.
Την φυσικότητα του στιγμιότυπου τονίζει ο άνδρας πίσω που όρθιος στο δεξί πόδι διορθώνει το παπούτσι του.
Μια φωτογραφία με ιστορικό ενδιαφέρον. Είναι αφιερωμένη: ″Στον εκλεκτό μου Φίλο και αγαπημένο Στρατηγό Ν. Πλαστήραν εις ανάμνησιν της 5 Μαρτίου 1950 απαρχής του 1909. 18/3/50. Φιλικότατα [Υπογραφή και σφραγίδα]
ΑΝ. ΤΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ/ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΣ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Πιστός Πάντα Στο Πλευρόν Σας″.
Ζευγάρι σε φωτογραφικό στούντιο: «Φώτο - Κίτσογλου/ ΑΓΧΙΑΛΟΥ 5/ ΤΑΜΠΟΥΡΙΑ - ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ» 13. ΜΑΙ. 1950 Χαρτί Agfa.
8 Μαρτίου 1951. Οι φωτογράφοι είχαν αποκτήσει μεγάλη πείρα, οι περισσότερες στάσεις ήταν καλοτραβηγμένες κι άρεσαν στους πελάτες. Σε εποχές που δεν υπήρχε το διαδίκτυο και η ψηφιακή, ο μόνος τρόπος παρουσίασης ενός προσώπου ήταν ο φακός του επαγγελματία ή ερασιτέχνη φωτογράφου. Υπάρχουν φυλαγμένες στα συρτάρια και στα οικογενειακά άλμπουμ. Η νέα τεχνολογία αναδεικνύει τις χάρες τους. «ΦΩΤΟ - ΘΕΟΔΩΡΙΔΗ/ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ 58/ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ».
Μάρτιος 1953. Κερατσίνι. Ηλεκτρική Εταιρία Αθηνών - Πειραιώς (Η.Ε.Α.Π.). Με μολύβι το επώνυμο ″Μπάμπαλης″. Εσωτερικό τμήμα των εγκαταστάσεων.
″Σ.Ε.Μ.Α.. Β. Ν. Μάρτιος 1955″. Σχολή Εκπαιδεύσεως Μονίμων Αξιωματικών Βασιλικού Ναυτικού; «ΦΩΤΟ - ΜΑΡΙΝΟΣ ΤΗΛ. 593.385».
Ας θυμηθούμε και τις εκδρομές, τις σχολικές, εκπαιδευτικές, θρησκευτικές, ψυχαγωγικές… που κι αυτές καταργήθηκαν στις ζοφερές αυτές ημέρες του 2020… «Φωτο - Λουξ/ Δ. ΜΟΣΧΟΛΙΟΣ/ ΝΟΤΑΡΑ 44 ΤΗΛ. 471171/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Ήρεμες στιγμές στο Μικρολίμανο. Χωρίς χρόνο, χωρίς σχόλια. Μπροστά μας ένα όμορφο σκαρί και μετά το σκάφος ALOTOLA, αμφότερα ιδιοκτησίας Χριστίδη; ALOTOLA: Καλιφόρνια 1927. Πριν, με τα ονόματα WATER WAGON, RENEGADE που κάποτε είχε αγοραστεί στην Ελλάδα και παρέμενε στον Πειραιά. Στα 1978-1981 μεταβιβάστηκε σε Δανούς.
Το ΙΡΙΣ του ΒΝΟΕ (Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος) στο Πέραμα. Χαρτί Agfa.
Το ΙΡΙΣ του ΒΝΟΕ (Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος) στο Πέραμα. Χαρτί Agfa.
ΠΕΡΑΜΑ: Στο ΙΡΙΣ του ΒΝΟΕ (Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος). Χαρτί Agfa.
Δυο νέοι στο λιμάνι. Χαρτί LEONAR.
Τώρα που θεωρούμε ότι οι περιορισμοί μάς έχουν στερήσει μέρος της ελευθερίας, που απαγορεύεται η κοινή διασκέδαση και όλα καλύπτονται από αδιόρατο φόβο, ας θυμηθούμε για παρηγοριά τις συνεστιάσεις στις παλιές πειραιώτικες ταβέρνες. ″Διατελούντες εν ελπίδι″ και προσμένοντας μια νέα, καλλίτερη εποχή. «ΦΩΤΟΚΙΝΗΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ/ ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΕΝΣΤΑΝΤΑΝΩΝ/ ″ΡΕΚΟΡ″/ Γ & Δ ΠΑΝΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ/ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ 92 ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΛΕΩΝ. Δυο φωτογραφίες που είναι βέβαιο ότι θα ενδιαφέρουν πολύ τους φίλους - ερευνητές των παλαιών πλοίων. Πιθανότητα βλέπουμε το κατάστρωμα και το πάνω μέρος του φέρρυ-μπωτ ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΛΕΩΝ (Γλασκώβη 1943), που το καλοκαίρι του 1965 πουλήθηκε στην ιταλική εταιρεία Società Costruzioni Marittime (So.Co.Mar.) S.p.A. της Ρώμης - και φυσικά άλλαξε όνομα (MARINA DI SCILLA). Εδώ βρίσκεται στο λιμάνι του Πειραιά (έκανε την διαδρομή Πειραιάς - Επίδαυρος) αφού στο βάθος διακρίνουμε το Χατζηκυριάκειο. Στην πίσω όψη, η σφραγίδα γράφει: «ALEXANDER S. RIGOPOULOS 24 AKTI POSIDONOS PIRAEUS PHONE 474.014».
Εκτός του όλοι ″ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ″. Μια κλασική ευκαιρία να βρίσκεται συγκεντρωμένη η οικογένεια ήταν η φωτογράφηση όλων των μελών της. Γονείς με τέσσερα παιδιά, τα κορίτσια φορούν τα ίδια ρούχα, έτσι από επιλογή ή ήταν δίδυμες κι ήθελαν να το τονίσουν; «Φώτο - Χρυσοβέργη/ ΑΝΑΠΑΥΣΕΩΣ 22 ΤΗΛ. 463-304/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». 9 ΑΠΡ. 1965.
Εις υγείαν. Σε πειραιώτικη εκδήλωση. 27 Μαΐου 1971. Μια κοπέλα με γυαλιά έχωσε το κεφάλι της ανάμεσα στα όρθια αγκαλιασμένα πρόσωπα. Χαρούμενα, χαμογελαστά, να τα βρει ο φακός και να τα κρατήσει έτσι, ακίνητα στον χρόνο. Παρατηρείστε την κόμμωση και την ενδυμασία της εποχής. Ο άντρας αναγνωρίζεται, είναι ο Βαγγέλης Γιαννούλης, αγαπητός για τα αστεία του, ο επονομαζόμενος «Παγάκιας», οπαδός του Εθνικού Πειραιώς. Ο φίλος Γιώργος Σωτηρίου έγραψε ότι η φωτογραφία είναι από το παλιό εντευκτήριο του ΖΗΝΩΝΑ της οδού Δραγάτση. «ΦΩΤΟ ΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ/ ΝΕΩΡΕΙΩΝ 52/ ΤΗΛ. 426-907/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». Δημήτριος Πουλακίδας, 1927-2015.
Τα αλλοιωμένα από την πολυκαιρία χρώματα ταιριάζουν στις παλιές φωτογραφίες. Δίνουν ξεχωριστή ομορφιά στο περιεχόμενο. Αποσπούν σκηνές από το παρελθόν και τις μεταδίδουν απλόχερα να φέρουν αγαλλίαση στην ταραγμένη διάθεσή μας. Με ποια λόγια μπορούμε να περιγράψουμε το κοριτσάκι με φιόγκο στα μαλλιά να κρατάει την κούκλα του, όρθιο δίπλα στο τραπέζι του σαλονιού στολισμένο με ένα βάζο γεμάτο λουλούδια; Η ζωή μάς σηκώνει στα ύψη, δίνει όποιες χαρές θέλει κι ύστερα, αφού μας προσγειώνει με ανατροπές, τουλάχιστον δεν μας αφήνει παραπονεμένους, τις μετατρέπει σε γλυκές αναμνήσεις. «ΦΩΤΟ Η ″ΕΛΛΑΣ″/ ΟΔΟΣ ΝΟΤΑΡΑ 30/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Αντιπρόεδρος Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς - Πρόεδρος Ινστιτούτου Πειραϊκών Μελετών - Δημοσιογράφος, ερευνητής πειραϊκής ιστορίας.
Συνεχίζω την τμηματική παρουσίαση των πειραϊκών φωτογραφιών του αρχείου μου τις οποίες αναρτώ πρώτα στο δικτυακό προσωπικό μου βιβλίο (face book).
Τέσσερις άνδρες απαθανατίστηκαν καθισμένοι, μάλλον σε φωτογραφείο. Στην πίσω όψη διαβάζουμε: ″Πειραιεύς/ Ευαγ. Γ. Βλάχος./ κατά/ Αριστείδου Κοκκίνου/ από Μάρτιον 1934/ μίσθωμα 450.″. Χαρτί Velox.
Πόσο παράξενη ακούγεται η παλιά χρονολογία όταν διαβάζεται σε μια ασπρόμαυρη, σχεδόν κιτρινισμένη φωτογραφία!
Συνειρμοί, προσομοιώσεις, ταύτιση με γνωστά μας μοτίβα. Κατοχή, στα 1942. Τα αδύνατα σώματα σκεπασμένα με τον φροντισμένο ρουχισμό αναδίδουν μια σχετική αξιοπρέπεια. Οι γονείς, βρήκαν με ευκαιρία τον ηλιόλουστο καιρό, να βγάλουν τα παιδιά τους ένα περίπατο δίπλα στην θάλασσα. ″Ενθύμιον Β. Αγγελής; τη 20/4/42 Νέον Φάληρον″.
23 Απριλίου 1946. Στον Λυκαβηττό, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι ανηφορίζουν προς την κορυφή, στον Άγιο Γεώργιο. Στην πίσω όψη της φωτογραφίας, η ένδειξη ″ετών (15)″ μάς υποδεικνύει την ηλικία τους. Τα ονόματα ″Ερμιώνη - Γεράσιμος″ παραπέμπουν επίσης σε μια διεύθυνση: ″Μενελάου 35 Κοκκινιά″. Η οδός βρίσκεται στα σύνορα Πειραιά - Νικαίας.
Την φυσικότητα του στιγμιότυπου τονίζει ο άνδρας πίσω που όρθιος στο δεξί πόδι διορθώνει το παπούτσι του.
Μια φωτογραφία με ιστορικό ενδιαφέρον. Είναι αφιερωμένη: ″Στον εκλεκτό μου Φίλο και αγαπημένο Στρατηγό Ν. Πλαστήραν εις ανάμνησιν της 5 Μαρτίου 1950 απαρχής του 1909. 18/3/50. Φιλικότατα [Υπογραφή και σφραγίδα]
ΑΝ. ΤΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ/ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΣ/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Πιστός Πάντα Στο Πλευρόν Σας″.
Ζευγάρι σε φωτογραφικό στούντιο: «Φώτο - Κίτσογλου/ ΑΓΧΙΑΛΟΥ 5/ ΤΑΜΠΟΥΡΙΑ - ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ» 13. ΜΑΙ. 1950 Χαρτί Agfa.
8 Μαρτίου 1951. Οι φωτογράφοι είχαν αποκτήσει μεγάλη πείρα, οι περισσότερες στάσεις ήταν καλοτραβηγμένες κι άρεσαν στους πελάτες. Σε εποχές που δεν υπήρχε το διαδίκτυο και η ψηφιακή, ο μόνος τρόπος παρουσίασης ενός προσώπου ήταν ο φακός του επαγγελματία ή ερασιτέχνη φωτογράφου. Υπάρχουν φυλαγμένες στα συρτάρια και στα οικογενειακά άλμπουμ. Η νέα τεχνολογία αναδεικνύει τις χάρες τους. «ΦΩΤΟ - ΘΕΟΔΩΡΙΔΗ/ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ 58/ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ».
Μάρτιος 1953. Κερατσίνι. Ηλεκτρική Εταιρία Αθηνών - Πειραιώς (Η.Ε.Α.Π.). Με μολύβι το επώνυμο ″Μπάμπαλης″. Εσωτερικό τμήμα των εγκαταστάσεων.
″Σ.Ε.Μ.Α.. Β. Ν. Μάρτιος 1955″. Σχολή Εκπαιδεύσεως Μονίμων Αξιωματικών Βασιλικού Ναυτικού; «ΦΩΤΟ - ΜΑΡΙΝΟΣ ΤΗΛ. 593.385».
Ας θυμηθούμε και τις εκδρομές, τις σχολικές, εκπαιδευτικές, θρησκευτικές, ψυχαγωγικές… που κι αυτές καταργήθηκαν στις ζοφερές αυτές ημέρες του 2020… «Φωτο - Λουξ/ Δ. ΜΟΣΧΟΛΙΟΣ/ ΝΟΤΑΡΑ 44 ΤΗΛ. 471171/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Ήρεμες στιγμές στο Μικρολίμανο. Χωρίς χρόνο, χωρίς σχόλια. Μπροστά μας ένα όμορφο σκαρί και μετά το σκάφος ALOTOLA, αμφότερα ιδιοκτησίας Χριστίδη; ALOTOLA: Καλιφόρνια 1927. Πριν, με τα ονόματα WATER WAGON, RENEGADE που κάποτε είχε αγοραστεί στην Ελλάδα και παρέμενε στον Πειραιά. Στα 1978-1981 μεταβιβάστηκε σε Δανούς.
Το ΙΡΙΣ του ΒΝΟΕ (Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος) στο Πέραμα. Χαρτί Agfa.
Το ΙΡΙΣ του ΒΝΟΕ (Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος) στο Πέραμα. Χαρτί Agfa.
ΠΕΡΑΜΑ: Στο ΙΡΙΣ του ΒΝΟΕ (Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος). Χαρτί Agfa.
Δυο νέοι στο λιμάνι. Χαρτί LEONAR.
Τώρα που θεωρούμε ότι οι περιορισμοί μάς έχουν στερήσει μέρος της ελευθερίας, που απαγορεύεται η κοινή διασκέδαση και όλα καλύπτονται από αδιόρατο φόβο, ας θυμηθούμε για παρηγοριά τις συνεστιάσεις στις παλιές πειραιώτικες ταβέρνες. ″Διατελούντες εν ελπίδι″ και προσμένοντας μια νέα, καλλίτερη εποχή. «ΦΩΤΟΚΙΝΗΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ/ ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΕΝΣΤΑΝΤΑΝΩΝ/ ″ΡΕΚΟΡ″/ Γ & Δ ΠΑΝΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ/ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ 92 ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΛΕΩΝ. Δυο φωτογραφίες που είναι βέβαιο ότι θα ενδιαφέρουν πολύ τους φίλους - ερευνητές των παλαιών πλοίων. Πιθανότητα βλέπουμε το κατάστρωμα και το πάνω μέρος του φέρρυ-μπωτ ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΛΕΩΝ (Γλασκώβη 1943), που το καλοκαίρι του 1965 πουλήθηκε στην ιταλική εταιρεία Società Costruzioni Marittime (So.Co.Mar.) S.p.A. της Ρώμης - και φυσικά άλλαξε όνομα (MARINA DI SCILLA). Εδώ βρίσκεται στο λιμάνι του Πειραιά (έκανε την διαδρομή Πειραιάς - Επίδαυρος) αφού στο βάθος διακρίνουμε το Χατζηκυριάκειο. Στην πίσω όψη, η σφραγίδα γράφει: «ALEXANDER S. RIGOPOULOS 24 AKTI POSIDONOS PIRAEUS PHONE 474.014».
Εκτός του όλοι ″ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ″. Μια κλασική ευκαιρία να βρίσκεται συγκεντρωμένη η οικογένεια ήταν η φωτογράφηση όλων των μελών της. Γονείς με τέσσερα παιδιά, τα κορίτσια φορούν τα ίδια ρούχα, έτσι από επιλογή ή ήταν δίδυμες κι ήθελαν να το τονίσουν; «Φώτο - Χρυσοβέργη/ ΑΝΑΠΑΥΣΕΩΣ 22 ΤΗΛ. 463-304/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». 9 ΑΠΡ. 1965.
Εις υγείαν. Σε πειραιώτικη εκδήλωση. 27 Μαΐου 1971. Μια κοπέλα με γυαλιά έχωσε το κεφάλι της ανάμεσα στα όρθια αγκαλιασμένα πρόσωπα. Χαρούμενα, χαμογελαστά, να τα βρει ο φακός και να τα κρατήσει έτσι, ακίνητα στον χρόνο. Παρατηρείστε την κόμμωση και την ενδυμασία της εποχής. Ο άντρας αναγνωρίζεται, είναι ο Βαγγέλης Γιαννούλης, αγαπητός για τα αστεία του, ο επονομαζόμενος «Παγάκιας», οπαδός του Εθνικού Πειραιώς. Ο φίλος Γιώργος Σωτηρίου έγραψε ότι η φωτογραφία είναι από το παλιό εντευκτήριο του ΖΗΝΩΝΑ της οδού Δραγάτση. «ΦΩΤΟ ΡΕΠΟΡΤΕΡ/ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ/ ΝΕΩΡΕΙΩΝ 52/ ΤΗΛ. 426-907/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ». Δημήτριος Πουλακίδας, 1927-2015.
Τα αλλοιωμένα από την πολυκαιρία χρώματα ταιριάζουν στις παλιές φωτογραφίες. Δίνουν ξεχωριστή ομορφιά στο περιεχόμενο. Αποσπούν σκηνές από το παρελθόν και τις μεταδίδουν απλόχερα να φέρουν αγαλλίαση στην ταραγμένη διάθεσή μας. Με ποια λόγια μπορούμε να περιγράψουμε το κοριτσάκι με φιόγκο στα μαλλιά να κρατάει την κούκλα του, όρθιο δίπλα στο τραπέζι του σαλονιού στολισμένο με ένα βάζο γεμάτο λουλούδια; Η ζωή μάς σηκώνει στα ύψη, δίνει όποιες χαρές θέλει κι ύστερα, αφού μας προσγειώνει με ανατροπές, τουλάχιστον δεν μας αφήνει παραπονεμένους, τις μετατρέπει σε γλυκές αναμνήσεις. «ΦΩΤΟ Η ″ΕΛΛΑΣ″/ ΟΔΟΣ ΝΟΤΑΡΑ 30/ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου