Ερευνά
και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
Πέλλα. Οι αρχικές ανασκαφές στην περιοχή των ετών 1957 - 1964 έφεραν στο φως
ερείπια των ανακτόρων και κτήρια με κιονοστοιχίες, δάπεδα στρωμένα με μωσαϊκά,
με πλήρες σύστημα υδρεύσεως και αποχετεύσεως. Τότε έγιναν και οι πρώτες
αναστηλώσεις (τοίχοι και το ιωνικό περιστύλιο στην οικία με το ψηφιδωτό του
Διονύσου). Η Πέλλα στην εποχή της ίδρυσης κι ακμής της ήταν παραθαλάσσια. Η καλή αυτή φωτογραφία του γραφείου
ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ των Κ. Θεοχάρη - Ν. Τσικουριά δείχνει το αρχαίο
υδραγωγείο «το οποίον και σήμερον χρησιμοποιούν οι χωρικοί γνωστόν ως «Βρύση
του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Σήμερα το περιβάλλον που βρίσκεται η βρύση είναι κατά
πολύ διαφορετικό.
Αναστενάρια (Fire walking). Φωτογραφία των
αδελφών Μεγαλοκονόμου, προσφορά του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.
21 Μαΐου 1969. Κάθε χρόνο στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης τελείται το έθιμο της
πυροβασίας κατά την εορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης.
Άρτα. Το τουριστικό ξενοδοχείο «ΞΕΝΙΑ». Κατηγορία Β΄, 40 κλίνες. Χτίστηκε μέσα
στο κάστρο, στην θέση ενός ογκώδους χαμηλού βαρύ κτηρίου με σιδηρόφρακτα
παράθυρα που χρησίμευε ως φυλακές. Χρονολογείται από το 1958 - 1960 και
λειτούργησε μέχρι το 1992. Είναι ιδιοκτησία του Δήμου Αρταίων. Το σχεδίασε ο
αρχιτέκτων και συγγραφέας Διονύσιος Ζήβας (στα 1993 έλαβε το βραβείο Herder). Στατικά: Γ. Θεοδοσίου.
Ηλεκτρομηχανολογικά: Δ. Παπαϊωάννου. Εργολάβοι: Μ. Ραΐσης και Ε. Μπάρδας. Τα
δωμάτια στηρίζονται σε κολώνες έτσι ώστε να προσφέρεται χώρος για στάθμευση
αυτοκινήτων των πελατών.
Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη-Ντίμη Α. Χαρισιάδη (1911-1993) και είναι ήδη γνωστή στο διαδίκτυο.
Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη-Ντίμη Α. Χαρισιάδη (1911-1993) και είναι ήδη γνωστή στο διαδίκτυο.
Δωδώνη. Το αρχαίο θέατρο. Χώρος όπου δίδονται παραστάσεις στο πλαίσιο του
Φεστιβάλ Δωδώνης. Με πρωτεργάτρια την Εταιρεία Ηπειρωτικών Μελετών, στις
2.8.1960 εγκαινιάστηκε έκθεση λαϊκής τέχνης ενώ το πρώτο σαββατοκύριακο του
Αυγούστου 1960, δηλαδή στις 6.8. παρουσιάστηκε από το ΠΕΙΡΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ του
Δημήτρη Ροντήρη η Ηλέκτρα του Σοφοκλή και στις 7.8. οι Ευμενίδες-Χοηφόρες του
Αισχύλου. Έτσι άρχισε το φεστιβάλ Δωδώνης, τα ΔΩΔΩΝΑΙΑ που αργότερα έγιναν
ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ. Στα 1998 σταμάτησαν οι εκδηλώσεις για την αποκατάσταση (στερέωση -
αναστήλωση) του θεάτρου. Στα 2015 άνοιξε «συμβολικά» για τρεις παραστάσεις με
τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων (17-18-19.7). Τον Ιούλιο κι Αύγουστο του 2017 είδαμε να
αναθερμαίνεται ο τίτλος, ο Δήμος Δωδώνης (δήμαρχος Χρήστος Ντακαλέτσης, γεν.
1968) οργάνωσε εκδηλώσεις με την ίδια ονομασία: 1ο Φεστιβάλ
Δωδώνης.
Πέραμα Ιωαννίνων. Εσωτερικό του σπηλαίου. Η φωτογραφία είναι του μεταφραστή,
δημοσιογράφου και φωτογράφου Παύλου Μυλώφ (1890 - 1972).
Κόνιτσα. «Άποψις της ωραιοτάτης Ηπειρωτικής Κωμοπόλεως, πρωτευούσης της
ομωνύμου επαρχίας». Φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή (1906 - 2003). Πολλοί
φωτογράφοι υπέγραφαν συμβάσεις με κρατικούς φορείς και περιέτρεχαν την Ελλάδα
για να αποτυπώσουν δημόσια έργα και κατ’ επέκταση τοπία.
Μυκήνες. Το τουριστικό περίπτερο. Αρχιτέκτονας ο Κίμωνας Λάσκαρης. Εργολάβος:
Α. Πετσόπουλος. Χρονολογείται από το 1951, ολοκληρώθηκε με τα κονδύλια της
Ανασυγκρότησης. Φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή ο οποίος γύρω στα 1957, με εντολή
του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων περιόδευσε σε μέρη της Ελλάδος
και φωτογράφησε δημόσια έργα.
Το μοναστήρι της Αγίας Μονής στην Άρεια ή Άρια Ναυπλίου. Μεσοβυζαντινής
περιόδου (12ος αιώνας), διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση. Στην
εποχή μας είναι γυναικείο μοναστήρι αφιερωμένο στην Ζωοδόχο Πηγή. Φωτογραφία
της Βούλας Παπαϊωάννου (1898 - 1990), προσφορά από τον Ελληνικό Οργανισμό
Τουρισμού.
Το τουριστικό ξενοδοχείο ΑΜΦΙΤΡΥΩΝ στο Ναύπλιο. Συγκαταλέγεται στα τέσσερα
πρώτα Ξενία του ΕΟΤ. Το οικόπεδο που χτίστηκε στα 1951, υπολογίζεται σήμερα σε
1673 τ. μ. Το τετραώροφο κτήριο είναι αποτέλεσμα δύο οικοδομικών φάσεων, αρχικά
μελετήθηκε από τον αρχιτέκτονα Κλέωνα Κραντονέλλη κι ύστερα από την τεχνική
υπηρεσία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Πρώτη φάση, επιβλέπων ο Ευμένης
Μαυρόπουλος, εργολάβος ο Σπύρος Οικονόμου. Εργολάβος προσθήκης, Οδυσσέας
Ονουφριάδης. Κηποτεχνική μελέτη, Σπύρος Τσαούσης. Α΄ κατηγορίας. Οι 25 αρχικά
κλίνες, έγιναν 55 με προσθήκη στα 1956. Αργότερα λόγω της παλαιότητας και των
φθορών του ανακαινίστηκε και διαρρυθμίσθηκε, με τελευταίο εκσυγχρονισμό στα
2001 - 2003. Ο Κλέων Κραντονέλλης (1912 - 1978) στα 1951 - 1953 ήταν προϊστάμενος
υπηρεσίας αρχιτεκτονικών μελετών του ΕΟΤ (με απόσπαση από το Υπουργείο
Ανοικοδομήσεως) και διευθυντής τεχνικών υπηρεσιών στα 1964 - 1967. Μεταξύ άλλων
σχεδίασε το σπίτι του στην Πλάκα (Αφροδίτης 7) και το εξαώροφο κτήριο της ΔΕΗ
στην 3ης Σεπτεμβρίου 111 και Ρίζου 2 (1971- 1973). Φωτογραφία του
Σπύρου Μελετζή.
Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Photo by
Dimitri.
Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Φωτογραφία χωρίς χρονολογία και ένδειξη
δημιουργού.
Η μονή Μεγάλου Σπηλαίου. Φωτογραφία «ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ» με
χρονολογία 26 Σεπτεμβρίου 1952.
25 Μαΐου 1951. Από τα εγκαίνια των υδροηλεκτρικών έργων του ποταμού Λάδωνα
παρουσία του αντιπροέδρου της κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου. [Ο Γεώργιος
Παπανδρέου τότε ήταν Αντιπρόεδρος Υπουργικού Συμβουλίου, Υπουργός Συντονισμού,
Υπουργός Θρησκευμάτων και Εθνικής Παιδείας]. Το φράγμα που δημιουργήθηκε σε μια
χαράδρα τελείωσε γύρω στα 1955. Ο υδάτινος ταμιευτήρας του Λάδωνα σύμφωνα με
την ΔΕΗ έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 46,2
εκ. m3. Εκτός από την παραγωγή ενέργειας συμβάλλει στις
καλλιέργειες και έχει δημιουργήσει αξιοπρόσεκτο φυσικό περιβάλλον. Στην
φωτογραφία του πρακτορείου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΑ του Μπίρη, εικονίζεται
ένα σημείο μεγάλης ροής του ποταμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου