Ερευνά
και γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.
Αντιπρόεδρος Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς - Πρόεδρος Ινστιτούτου Πειραϊκών Μελετών - Δημοσιογράφος, ερευνητής πειραϊκής ιστορίας.
Φωτογραφίες από το προσωπικό μου αρχείο. Αγαπημένα κομμάτια που συνθέτουν μια αλλοτινή πραγματικότητα. Κάθε μορφή ακολούθησε την ιδιαίτερη πορεία του.
Εύζωνες, φρουροί στα νέα ανάκτορα (τώρα Προεδρικό Μέγαρο) της οδού Ηρώδου Αττικού. Χωρίς χρονολογία.
ΖΑΠΠΕΙΟΝ 28-2-1930. Δυο νέοι άνδρες όρθιοι και ένα μικρό παιδί ανεβασμένο σε καρέκλα. Όταν οι φωτογραφίες είχαν πολλαπλές χρήσεις επικοινωνίας... πριν τα ηλεκτροκίνητα σύγχρονα μέσα.
″Αγγέλα μου έχω τέσσερις ημέρες να λάβω γράμμα σου γιατί παιδί μου αργείς να γράφεις να είσαι έτοιμη γιατί την Κυριακή οκτώ θα έλθω να σας πάρω εξάπαντος.
Σε φιλώ και φίλα τα παιδιά.
Θρασύβουλος ″
Αθήνα 9 Μαρτίου 1938. Μία σχολή που η ύπαρξή της απαιτεί έρευνα από τους ειδικούς στην εκπαίδευση και στην τοπική ιστορία. Έχει μήπως σχέση με την σχολή Γουναράκη στα Πατήσια;
Περπατώντας στην Αθήνα. Γυναίκα, με άνετη κίνηση και εμφάνιση, έχει κρεμασμένη την τσάντα στον δεξί της ώμο και φοράει γάντια. Η πίσω πλευρά των φωτογραφιών προσφερόταν για μουτζούρωμα με το μολύβι ή τον στυλό των παιδιών και των μεγάλων. Κάπου, σε μια γωνιά, γράφει ″ΑΙΟΛΟΥ 1945″, πράξη που δεν ξέρω αν μας παραπλανά ή μας κατατοπίζει. Μάλλον η Αιόλου είναι κάθετος στον δρόμο που βλέπουμε. Διαστάσεις 8,8Χ6,2 εκατοστά.
Οι φωτογραφίες υπενθυμίζουν στους ανθρώπους κάποιες στιγμές της ζωής τους. Αποτελούν την πλέον δυναμική ανάμνηση. Ζευγάρι, άντρας με γυαλιά ηλίου και γυναίκα κρατώντας τις τσάντες τους. ″Ενθύμιον 15-1-46 πρωί στην οδόν Σταδίου″.
23 Μαρτίου 1947. Ομόνοια! Κέντρο αναφοράς για τους εκάστοτε κατοίκους της Αθήνας. Χρονικές στιγμές από το εκεί πέρασμα των παλαιότερων έχουν καταγραφεί σε στιγμιαίες φωτογραφίες που σπάνια διασώζονται σε σκοτεινιασμένα συρτάρια ή σε πολυμεταχειρισμένα άλμπουμ. Τα εικονιζόμενα πρόσωπα αντικατοπτρίζουν τη εποχή που συνέβη να τυπωθεί η φωτογραφία. Πίσω από την γυναίκα με το ιδιαίτερο φόρεμα, διακρίνεται το πολυώροφο κτίσμα που στέγαζε το ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΝ ΜΠΑΚΑΚΟΥ. «ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ Δ. ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ/ ΑΙΟΛΟΥ 96 - ΑΘΗΝΑΙ».
Αγία Παρασκευή. Φεβρουάριος 1948. Τρεις νεαροί αγκαλιασμένοι για φωτογράφηση. Χαρτί A M CROWN COPYRIGHT RESERVED. Διαστάσεις 8,2Χ5,6 εκατοστά.
Μια σπάνια φωτογραφία που ευτυχώς μας άφησε και διευκρινιστικές σημειώσεις ώστε να την εξηγήσουμε: ″Ελήφθη την 4 - Ιανουαρίου 1949 εις τας υπωρειάς του Υμηττού. Ένθα η Τουριστική Αστυνομία εν σώματι μεταβάσα προέβη εις την δενδροφύτευσιν της ως είρηται περιοχής παρά την Αγ. Παρασκευήν ″. Διαστάσεις 6Χ8,7 εκατοστά με λευκό περιθώριο και οδοντώσεις.
Μαρούσι, 6 Ιανουαρίου 1949. ″Των Φώτων″. Το ζευγάρι ντυμένο στα χειμωνιάτικα διασχίζει τον δρόμο με γρήγορους βηματισμούς.
Ζευγάρι στον κήπο, στο πλάι της Βουλής των Ελλήνων. Χωρίς χρονολογία, μάλλον 1950.
Βουλιαγμένη 25/2/51 (ή 57). ″Αναπολώντας το παρελθόν″. Δεν είναι δική μου ρήση, την διαβάζω στην πίσω πλευρά αυτής της φωτογραφίας που συνεχίζει: ″Την αφιερώνουμε στον αδελφικό μας φίλο Ανδρέα Κώστας Άκης″. Διαστάσεις χαρτιού Velox, 8,5Χ5,8 εκατοστά με οδοντώσεις. Της εικόνας, 5,4Χ5,4 εκατοστά.
Τρεις άνδρες στην Αθήνα. 16 Μαρτίου 1952. ″Ενθύμιον 16/1952/3/ εις τον κήπον Χαροκόπου″.
17/3/1952. Τέσσερα χαρούμενα πρόσωπα. Η μια γυναίκα έχει καθίσει στα γόνατά της για καλλίτερη απεικόνιση. ″Μία βόλτα στο Σύνταγμα (ημέρα Δευτέρα)″.
Βάρκιζα - 20/3/952. Χαρούμενη συντροφιά με δυο γυναίκες (στην μέση) και δυο άνδρες (στις άκρες) σε κάποιον δρόμο.
″Ζάππειον Αθήναι τη 18 Μαρτίου 1953 Αθήναι″. Φωτογραφία που συνοδεύεται από μια πρωτόλεια, ανομοιοκατάληκτη μαντινάδα του εικονιζόμενου άνδρα:
″Λάβε σώμα χωρίς ψυχή
κορμή δήχος αίμα
και τη φωτογραφία μου
για να θυμάσε εμένα″.
ΑΘΗΝΑ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2020!! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ!! Μια επετειακή ημέρα στην πόλη που αν και κατά καιρούς ταλαιπωρείται από κάθε λογής αιτίες, αντέχει, υπομένει, χαμογελάει και προχωρά αισιόδοξα προς το μέλλον. Η 25 Μαρτίου 1953 ήταν ηλιόλουστη, ο κόσμος κυκλοφορούσε άνετα, το πολύ φως θάμπωνε την εικόνα των δυο - κομψά ντυμένων - γυναικών που έβγαλε ο υπαίθριος φωτογράφος. ″Βόλτα στο Ζάππειο″ και στην γύρω περιοχή.
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΚΙΝΕΤΤΑΣ. Μια φωτογραφία που χρειάζεται επεξήγηση από τους επαΐοντες.
Περπατώντας στην Αθήνα, ζευγάρι ντυμένο με παλτά αλλά με καλό καιρό και διάθεση. Φωτογραφία με οδοντώσεις.
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 2020! Τα επίκαιρα γεγονότα εμποδίζουν να χαρούν αρκετοί την σημερινή ημέρα, ο πολύς κόσμος θα αντιδράσει προσαρμόζοντας τις άμυνες και τις κινήσεις του στις εξόδους για φαγητό και την κοινή διασκέδαση των εθίμων. Η Καθαρά Δευτέρα στα 1961 έπεφτε 20 Φεβρουαρίου. Στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Πέταμα αετού από μια ομάδα ανθρώπων. ″1206 SUPP. GP.″. Κάποια ονόματα πίσω είναι σβησμένα, τονίζονται εκείνα του Μαρίνου και του Γιώργου.
Σε ξένοιαστες, κάπως ανήσυχες πολιτικά και κοινωνικά εποχές όπως και τώρα (όμως δίχως τον φόβο πανδημίας): Μάρτιος 1967. Μια ομάδα νέων, σκορπισμένοι σε χωράφι κάπου στην Βαρυμπόμπη.
Αντιπρόεδρος Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς - Πρόεδρος Ινστιτούτου Πειραϊκών Μελετών - Δημοσιογράφος, ερευνητής πειραϊκής ιστορίας.
Φωτογραφίες από το προσωπικό μου αρχείο. Αγαπημένα κομμάτια που συνθέτουν μια αλλοτινή πραγματικότητα. Κάθε μορφή ακολούθησε την ιδιαίτερη πορεία του.
Εύζωνες, φρουροί στα νέα ανάκτορα (τώρα Προεδρικό Μέγαρο) της οδού Ηρώδου Αττικού. Χωρίς χρονολογία.
ΖΑΠΠΕΙΟΝ 28-2-1930. Δυο νέοι άνδρες όρθιοι και ένα μικρό παιδί ανεβασμένο σε καρέκλα. Όταν οι φωτογραφίες είχαν πολλαπλές χρήσεις επικοινωνίας... πριν τα ηλεκτροκίνητα σύγχρονα μέσα.
″Αγγέλα μου έχω τέσσερις ημέρες να λάβω γράμμα σου γιατί παιδί μου αργείς να γράφεις να είσαι έτοιμη γιατί την Κυριακή οκτώ θα έλθω να σας πάρω εξάπαντος.
Σε φιλώ και φίλα τα παιδιά.
Θρασύβουλος ″
Αθήνα 9 Μαρτίου 1938. Μία σχολή που η ύπαρξή της απαιτεί έρευνα από τους ειδικούς στην εκπαίδευση και στην τοπική ιστορία. Έχει μήπως σχέση με την σχολή Γουναράκη στα Πατήσια;
Περπατώντας στην Αθήνα. Γυναίκα, με άνετη κίνηση και εμφάνιση, έχει κρεμασμένη την τσάντα στον δεξί της ώμο και φοράει γάντια. Η πίσω πλευρά των φωτογραφιών προσφερόταν για μουτζούρωμα με το μολύβι ή τον στυλό των παιδιών και των μεγάλων. Κάπου, σε μια γωνιά, γράφει ″ΑΙΟΛΟΥ 1945″, πράξη που δεν ξέρω αν μας παραπλανά ή μας κατατοπίζει. Μάλλον η Αιόλου είναι κάθετος στον δρόμο που βλέπουμε. Διαστάσεις 8,8Χ6,2 εκατοστά.
Οι φωτογραφίες υπενθυμίζουν στους ανθρώπους κάποιες στιγμές της ζωής τους. Αποτελούν την πλέον δυναμική ανάμνηση. Ζευγάρι, άντρας με γυαλιά ηλίου και γυναίκα κρατώντας τις τσάντες τους. ″Ενθύμιον 15-1-46 πρωί στην οδόν Σταδίου″.
23 Μαρτίου 1947. Ομόνοια! Κέντρο αναφοράς για τους εκάστοτε κατοίκους της Αθήνας. Χρονικές στιγμές από το εκεί πέρασμα των παλαιότερων έχουν καταγραφεί σε στιγμιαίες φωτογραφίες που σπάνια διασώζονται σε σκοτεινιασμένα συρτάρια ή σε πολυμεταχειρισμένα άλμπουμ. Τα εικονιζόμενα πρόσωπα αντικατοπτρίζουν τη εποχή που συνέβη να τυπωθεί η φωτογραφία. Πίσω από την γυναίκα με το ιδιαίτερο φόρεμα, διακρίνεται το πολυώροφο κτίσμα που στέγαζε το ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΝ ΜΠΑΚΑΚΟΥ. «ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ/ Δ. ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ/ ΑΙΟΛΟΥ 96 - ΑΘΗΝΑΙ».
Αγία Παρασκευή. Φεβρουάριος 1948. Τρεις νεαροί αγκαλιασμένοι για φωτογράφηση. Χαρτί A M CROWN COPYRIGHT RESERVED. Διαστάσεις 8,2Χ5,6 εκατοστά.
Μια σπάνια φωτογραφία που ευτυχώς μας άφησε και διευκρινιστικές σημειώσεις ώστε να την εξηγήσουμε: ″Ελήφθη την 4 - Ιανουαρίου 1949 εις τας υπωρειάς του Υμηττού. Ένθα η Τουριστική Αστυνομία εν σώματι μεταβάσα προέβη εις την δενδροφύτευσιν της ως είρηται περιοχής παρά την Αγ. Παρασκευήν ″. Διαστάσεις 6Χ8,7 εκατοστά με λευκό περιθώριο και οδοντώσεις.
Μαρούσι, 6 Ιανουαρίου 1949. ″Των Φώτων″. Το ζευγάρι ντυμένο στα χειμωνιάτικα διασχίζει τον δρόμο με γρήγορους βηματισμούς.
Ζευγάρι στον κήπο, στο πλάι της Βουλής των Ελλήνων. Χωρίς χρονολογία, μάλλον 1950.
Βουλιαγμένη 25/2/51 (ή 57). ″Αναπολώντας το παρελθόν″. Δεν είναι δική μου ρήση, την διαβάζω στην πίσω πλευρά αυτής της φωτογραφίας που συνεχίζει: ″Την αφιερώνουμε στον αδελφικό μας φίλο Ανδρέα Κώστας Άκης″. Διαστάσεις χαρτιού Velox, 8,5Χ5,8 εκατοστά με οδοντώσεις. Της εικόνας, 5,4Χ5,4 εκατοστά.
Τρεις άνδρες στην Αθήνα. 16 Μαρτίου 1952. ″Ενθύμιον 16/1952/3/ εις τον κήπον Χαροκόπου″.
17/3/1952. Τέσσερα χαρούμενα πρόσωπα. Η μια γυναίκα έχει καθίσει στα γόνατά της για καλλίτερη απεικόνιση. ″Μία βόλτα στο Σύνταγμα (ημέρα Δευτέρα)″.
Βάρκιζα - 20/3/952. Χαρούμενη συντροφιά με δυο γυναίκες (στην μέση) και δυο άνδρες (στις άκρες) σε κάποιον δρόμο.
″Ζάππειον Αθήναι τη 18 Μαρτίου 1953 Αθήναι″. Φωτογραφία που συνοδεύεται από μια πρωτόλεια, ανομοιοκατάληκτη μαντινάδα του εικονιζόμενου άνδρα:
″Λάβε σώμα χωρίς ψυχή
κορμή δήχος αίμα
και τη φωτογραφία μου
για να θυμάσε εμένα″.
ΑΘΗΝΑ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2020!! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ!! Μια επετειακή ημέρα στην πόλη που αν και κατά καιρούς ταλαιπωρείται από κάθε λογής αιτίες, αντέχει, υπομένει, χαμογελάει και προχωρά αισιόδοξα προς το μέλλον. Η 25 Μαρτίου 1953 ήταν ηλιόλουστη, ο κόσμος κυκλοφορούσε άνετα, το πολύ φως θάμπωνε την εικόνα των δυο - κομψά ντυμένων - γυναικών που έβγαλε ο υπαίθριος φωτογράφος. ″Βόλτα στο Ζάππειο″ και στην γύρω περιοχή.
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΚΙΝΕΤΤΑΣ. Μια φωτογραφία που χρειάζεται επεξήγηση από τους επαΐοντες.
Περπατώντας στην Αθήνα, ζευγάρι ντυμένο με παλτά αλλά με καλό καιρό και διάθεση. Φωτογραφία με οδοντώσεις.
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 2020! Τα επίκαιρα γεγονότα εμποδίζουν να χαρούν αρκετοί την σημερινή ημέρα, ο πολύς κόσμος θα αντιδράσει προσαρμόζοντας τις άμυνες και τις κινήσεις του στις εξόδους για φαγητό και την κοινή διασκέδαση των εθίμων. Η Καθαρά Δευτέρα στα 1961 έπεφτε 20 Φεβρουαρίου. Στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Πέταμα αετού από μια ομάδα ανθρώπων. ″1206 SUPP. GP.″. Κάποια ονόματα πίσω είναι σβησμένα, τονίζονται εκείνα του Μαρίνου και του Γιώργου.
Σε ξένοιαστες, κάπως ανήσυχες πολιτικά και κοινωνικά εποχές όπως και τώρα (όμως δίχως τον φόβο πανδημίας): Μάρτιος 1967. Μια ομάδα νέων, σκορπισμένοι σε χωράφι κάπου στην Βαρυμπόμπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου