Σάββατο, 2 Νοεμβρίου 2013

Μέρες του 1988 μέσα από τις πειραϊκές δημοσιογραφικές αναμνήσεις μου.


                                                                                   Γράφει ο Δημήτρης Κρασονικολάκης.


Το τετράδιο των σημειώσεων της περιόδου εκείνης είναι σχεδόν διαλυμένο από τη χρήση. 
Έχω κόψει πολλές σελίδες επειδή πέρασα αλλού τα στοιχεία. Αφού αντλήσω αυτά που θα θεωρήσω χρήσιμα σκέπτομαι κάποια στιγμή να πετάξω τα υπόλοιπά του. Δεν θα αναφέρω τα πρόσωπα που συνάντησα στα 1988. Είναι πολλά και σημαντικά. Εδώ σημειώνω μόνο όσα είδα κι έκανα στην πόλη. Ειδικά θα αναρτήσω ό,τι δεν μπόρεσα να συμπεριλάβω (ακόμα) σε εκτενή μου άρθρα.

- Πρώτη συνεργασία με το περιοδικό ΖΗΝΩΝ στο τεύχος του Α΄ τριμήνου 1988. Θέμα του άρθρου μου: «Λίγα από την ιστορία. Περισσότερα για την ετυμολογία της Δραπετσώνας».

- Στη Φίλωνος ένα μόνο σπίτι είναι παλιό από εκείνα που βλέπουν προς τον Τινάνειο κήπο: στον αριθμό 59. Τριώροφη οικοδομή, εγκαταλελειμένη και με πολύ στενή πρόσοψη. Σκαλίσματα στην πάνω όψη των δύο παραθύρων και της μπαλκονόπορτας του δευτέρου ορόφου. 
Πινακίδα γράφει: Π Β ΠΡΑΠΟΠΟΥΛΟΣ/ ΤΖΑΜΙΑ -  ΚΡΥΣΤΑΛΛΑ - ΚΑΘΡΕΠΤΑΙ. Διαμπερές διατηρητέο κτήριο.

- Απρίλιος 1988. Στα σταυροδρόμια των πειραϊκών οδών τέθηκαν μεταλλικοί δείκτες με την ονομασία κάθε δρόμου. Είναι μια σύμβαση του δήμου με την Interamerican. Κόστος 16.000.000. Διαφημιστικές κουπαστές κατά μήκος της Γεωργίου.
Πρώτες καταχωρήσεις: Ελευθεροτυπία, Carna, Αδαμίδης, Παπασπύρου, BALAY ηλεκτρικές οικιακές συσκευές. Επίσης τοποθετήθηκαν καλάθια απορριμμάτων.

- Δευτέρα 4 Απριλίου 1988. Πήρα το τρόλεϋ από τη στάση Ευφραιμίδη (από το ομώνυμο φαρμακείο στην Κανελλοπούλου ή Εθν. Αντιστάσεως 159 στη Δραπετσώνα). Είναι πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του 20. 
Τα σύρματα είχαν μπει από πέρσι. Αυτή η γραμμή με αριθμό 20 πήγαινε παλιά στην Καστέλλα. Τώρα έγινε η προέκτασή της. Εγκαίνια του φούρνου υπό νέα διεύθυνση επί της Δογάνης και Αγχιάλου 208. «Αρτοποιείο Ζαχαροπλαστική Κων/νος Σ. Καφούρος». Ο παλιός ιδιοκτήτης λεγόταν Ψύγκας. Εξ ου και η στάση των λεωφορείων ΨΥΓΚΑ.
[Από λάθος η νέα πινακίδα της στάσης του τρόλεϋ έγραφε ΨΥΧΑ αλλά διορθώθηκε το Μάρτη του ’89]   

- 23 Απριλίου 1988. Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά. Μόνοι επισκέπτες, εγώ, η μέλλουσα γυναίκα μου, ένας ηλικιωμένος ξένος και ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού στα 1974 - 77 επί Καραμανλή, Κωνσταντίνος Τρυπάνης [1909-1993] συνοδευόμενος από δύο κυρίες. Δε χορταίνεις να θαυμάζεις τα χάλκινα. Το είχα επισκεφτεί και στις 27.7.1985.

- Δευτέρα 25 Απριλίου 1988. Πρώτη μέρα κυκλοφορίας γραμμής τρόλεϋ 16 για τον Άγιο Ιωάννη Ρέντη. 
Τα λεωφορεία του 74, μετά 848, παλαιότερα πήγαιναν μέχρι την Υπαπαντή. Ύστερα στον Άγιο Παντελεήμονα και τέλος προς Άγιο Γεώργιο.
Της Αγιάς Σοφιάς (909, τότε 21) ανέβαινε Μαυρομιχάλη - Παλαμηδίου δεξιά, πάνω Ασκληπιού, Κριεζώτου, Λακωνίας και Μαυρομιχάλη.

- Πλατεία Ηλεκτρικού. Πολυπερπατημένη από όλους μας περιοχή. Πάνω στο μέγαρο, προς τη μεριά της υπάρχει ακόμα η επιγραφή ΠΛΑΤΕΙΑ ΡΟΥΣΒΕΛΤ. Στην πόρτα της παραλίας διαβάζουμε πάλι: ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΕΚ ΤΗΣ ΘΥΡΑΣ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ (ΡΟΥΖΒΕΛΤ). Μια μεγάλη πινακίδα προβλέπει την ανακατασκευή της: Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε./ Δ/ΝΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΡΓΩΝ/ ΕΡΓΟ: ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ/ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: 48.000.000. Στο πεζοδρόμιο έχουμε τα δύο συν ένα περίπτερα, μετά το οδόστρωμα για τα ταξί που κατευθύνονται προς Αθήνα.
Μια μακρόστενη νησίδα με 16 τετράγωνα ήταν φυτεμένη φοινικόδενδρα επί δημαρχίας Παπασπύρου με την παρακάτω διάταξη: 3 φοίνικες - κενό - 2 φοίνικες - παγκάκι - κενό - ένας φοίνικας - κενό - 2 φοίνικες - παγκάκι - κενό - 3 φοίνικες - παγκάκι - κενό - 3 φοίνικες - παγκάκι - κενό - 2 φοίνικες. Νόμιζα ότι η νησίδα θα παρέμεινε, όμως ξηλώθηκε ολόκληρη μαζί με έργα του εν λόγω δημάρχου... Αμέσως είχαμε τις δύο γραμμές του παλιού τραμ προς Πέραμα. Ελεύθερα συνεχίζεται το οδόστρωμα με την αφετηρία των λεωφορίων προς Χατζηκυριάκειο, Φρεαττύδα, Καλλίπολη..
[6.12.1988. Ακόμα να τελειώσει η ανάπλασή της. Τώρα τα τρία περίπτερα από μεταλλικά γίνονται ξύλινα. Ήδη η πλατεία παίρνει το νέο σχήμα της. Παρτέρια, φανάρια παλαιού τύπου και τσιμεντένια παγκάκια, 
κάτι σα σιντριβάνι και πολύ χώμα η εικόνα της σήμερον. Φυτεύτηκαν και οι καινούργιοι φοίνικες].
[Μάρτιος 1990. Ο ένας ξεράθηκε, τον απομάκρυναν. Ο άλλος έχει και επιγραφή! «ΦΟΙΝΙΚΑΣ ΚΑΝΑΡΙΟΣ/ ΜΕΤΑΦΥΤΕΥΤΗΚΕ ΑΠΟ ΦΥΤΩΡΙΟ/ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΤΟ 1988/ ΗΛΙΚΙΑΣ 50 ΕΤΩΝ/ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ Ο.Λ.Π./ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ»]

- Επί της οδού Δογάνης υπάρχουν ακόμα καλύμματα της αποχέτευσης που γράφουν: ΕΠΙ ΔΗΜΑΡΧΙΑΣ ΓΕΩΡ. Α. ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΔΠ 1956. Το όνομα όμως του δημάρχου έχει γίνει φανερά προσπάθεια να σβηστεί.        

- Μια πινακίδα ονοματοθεσίας στη Χαριλάου Τρικούπη με μπερδεύει αφού γράφει ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΡΟΔΟΥ. 
Δεν ξέρω πότε είχε βαπτιστεί έτσι η σημαντική αυτή οδός αφού δεν επικράτησε.

- Έχω στα χέρια μου το πρόγραμμα του γύρου του Πειραιά. Τον διοργανώνει το αθλητικό τμήμα του δήμου σε συνεργασία με τα πέντε δημοτικά διαμερίσματα.
Οι προκριματικοί αγώνες θα γίνουν από 16 έως 23 Απριλίου. Ο τελικός, στις 15 Μαΐου 1988, Κυριακή πρωί. Αφετηρία και τέρμα στην πλατεία Κοραή.

- Μάιος. Στη Γραμμή Ακτοπλοΐας στήθηκαν δύο κυβικά περίπτερα. Το ένα για  WC και το άλλο για γραφείο των λιμενικών.

- 23.5.1988. Τα μεσάνυχτα της Δευτέρας προς Τρίτη έβρεξε ξαφνικά πολύ δυνατά. Εγκαίνια του χρυσοχοείου ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, Γεωργίου Α΄ 3.

- Ο κυματοθραύστης της Μαρίνας Ζέας, αυτός που κλείνει το Πασαλιμάνι και προφυλάσσει τα κότερα, είναι εδώ και χρόνια ρομαντικός τόπος περιπάτου - και πολλών άλλων - των ερωτευμένων ζευγαριών. Αυτοκίνητα πηγαινοέρχονται αλλά είναι αδύνατον να καθίσεις προς το τέρμα του από την έντονη μυρωδιά των ούρων και των ακαθαρσιών. Απέναντι από την ΠΙΣΙΝΑ (καφετέρια από την εποχή της δικτατορίας με πισίνα για κολύμβηση που τότε χρησιμοποιόταν, υπάρχουν ακόμα στην είσοδο οι καμπίνες που άλλαζαν) βλέπουμε την αφετηρία των ιπταμένων δελφινιών της εταιρείας CERES για τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Τον περασμένο χειμώνα ένα από αυτά είχε προσαράξει στη Σταλίδα λόγω κακοκαιρίας.
Πολλά απογεύματα πήγαινα με υπηρεσιακό αυτοκίνητο, περίμενα να έλθουν και παραλάμβανα τους ταχυδρομικούς σάκους. Έτσι είχα την ευκαιρία ν’ απολαύσω τη θέα προς την Καστέλλα με συννεφιά, βροχή, ήλιο ανάλογα τον καιρό.

- Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν πλέον δημόσια ουρητήρια δεν απασχολεί κανένα.
Ο κόσμος εκτονώνεται στα δένδρα των κήπων, κυρίως του Τινανείου και του Καραϊσκάκη. Στον Τινάνειο (πάνω στη Φίλωνος προς Γεωργίου) ιδιαίτερα υπάρχει και η μόνιμη αφετηρία των μπλε λεωφορείων για την Ομόνοια. Μια βρύση μέσα ξεδιψάει τους οδηγούς, κατουρούν όμως στα δένδρα. Το βαγόνι των ΗΣΑΠ έχει στολιστεί με δεκάδες φωτάκια και βάφτηκε, φτιάχτηκε όμορφα για την παιδική μέριμνα. Υπάρχει νυχτερινός φύλακας. Παρόμοια βαγόνια είδα στις πλατείες Καραϊσκάκη και Τερψιθέας.

- Στη Γραμμή Ακτοπλοΐας έφυγε και το τελευταίο αλουμινένιο κτίσμα της επταετίας. Τη θέση του θα πάρει ένα παρτέρι σαν τα άλλα. Το μεταλλικό άλλωστε κατασκεύασμα τύπου Τ ξηλώθηκε και τη θέση του πήρε μια παρόμοια αψίδα τύπου Π.

- 11 Ιουλίου. CITY OF POROS. Η τρομοκρατική απόπειρα ανατάραξε την ακτή των φέρυ μποτ για Πόρο κι Αίγινα. Από εδώ έφεραν τους εννέα νεκρούς, τους 60 περίπου τραυματίες και τους υπόλοιπους επιβάτες 
τα πλοία της γραμμής ΕΥΤΥΧΙΑ, ΜΑΝΑΡΑΣ κλπ. Το CITY OF POROS είχε αράξει στην Ψυττάλεια. Εργαζόμουν νύχτα κι επισκέφτηκα το χώρο. Μετά τις 23 η ώρα όλα άρχισαν να ηρεμούν και να τα σκεπάζει η λήθη.

- Τετάρτη 13 Ιουλίου 1988. Υποδοχή Λάγιος Ντέταρι. 1.200.000.000 δραχμές για την αγορά του Ούγγρου παίχτη πρόσφερε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού. Λαϊκό πανηγύρι στην πλατεία Κοραή του Πειραιά, απαράδεκτα πράγματα δείγματα υστερίας ξεπεσμένου όχλου που μας γυρίζει στις ρωμαϊκές φιέστες. Τεράστια σημαία της ομάδας στους τρεις πάνω ορόφους του δημαρχείου, τηλεοπτικές κάμερες, κόκκινα χρώματα σε σημαίες και κασκόλ. Λάγιος Ντέταρι ο νέος ψευτοήρωας.
Χιλίαδες κόσμου, κραυγές επευφημίας «Θρύλε, θρύλε, Ολυμπιακέ μου».

- Ιούλιος 1988. Ενημερωτικό φυλλάδιο διαδρομών Mini-Bus. Το είχαν πετάξει στη λαϊκή. Το διάβασα και 
το κράτησα. Τα λεωφορεία γράφουν ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ και είναι δωρεά της Τράπεζας Κρήτης. Κοσκωτάς κι εδώ..

- Το κτήριο της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος, γωνία Εθν. Αντιστάσεως και Μακράς Στοάς άλλαξε χρώμα, από το παλιό σκοτεινό και μαυρισμένο των καυσαερίων σε ελαφρύ λευκό και μπεζ.

- Συνεχίζεται επίσης το βάψιμο του εσωτερικού του Κεντρικού Ταχυδρομείου Πειραιά με παράλληλη ανακαίνιση σε φθαρμένα υλικά (τζάμια).

- Παρασκευή 5 Αυγούστου 1988. ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ. Πριν απο το bowling center ανοιγόταν περισσότερος χώρος για το μικρό άλσος. Μέσα στα δένδρα (πεύκα, κυπαρίσια)  βρισκόταν του Ντάβου η ταβέρνα. 
Η παλιά εκκλησία είχε ξεχωριστό καμπαναριό που γκρεμίστηκε για τη διάνοιξη του δρόμου. Ύστερα από τους σεισμούς ράγισε κι αυτή. Δίπλα της φτιάχτηκε μια μικρή ξύλινη ορθογώνια κατασκευή για τη λατρεία, κατεδαφίστηκε η παλιά και θεμελειώθηκε ο νέος ναός μεγαλύτερος και όλος μπετόν. Για την ανέγερσή του ιδρύθηκε ανάλογος σύλλογος.
Η τελετή της κηδείας του θείου μου Γιάννη Καραντεμοίρη (ήταν γιος της αδελφής της εκ πατρός γιαγιάς μου) έγινε σ’ αυτό το ξύλινο ναΐδριο (16 Μαρτίου).
Τώρα είναι ορατό μόνο το τσιμεντένιο περίγραμμα του πατώματος... Ο καινούργιος ναός λειτουργεί αν και ατελής. Η θεμελίωσή του έγινε στις 21.5.1986.
[Για την ιστορία του πρώτου ναού έχω κρατήσει αρκετές σημειώσεις που μου διηγήθηκε ο πατριώτης μου Απόστολος Παινεσάκης]

- Το κτήριο της Ακτής Κονδύλη και Μαυρομιχάλη ήταν μονώροφο μέχρι πρόσφατα. Πάνω του προστέθηκαν ακόμα πέντε όροφοι. Στεγάζει την εταιρεία Κωνσταντίνος Ζώνας (ιδρύθηκε στα 1975, 
στα 1980 έγινε Κ. ΖΩΝΑΣ Α.Ε.) με αντλίες, μηχανές κλπ.

- 22.8.1988. Πίσω από τη γωνία του Ηλεκτρικού Σταθμού με την Αλιπέδου το καπάκι του βόθρου γράφει  ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 1907!

- Για το μέγαρο του Ηλεκτρικού πάλι. Βρίσκεται στον αριθμό 2 της Ακτής Καλλιμασιώτη. Αριστερά της κεντρικής πύλης (όπου μια καγκελωτή πόρτα κλειδώνει τις νυχτερινές ώρες με αλυσίδα) συναντάμε μια πάντα αχρησιμοποίητη πόρτα.
Από πάνω γράφει: ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΝ - POSTES. Η είσοδος του Ταχυδρομείου του Ηλεκτρικού Σταθμού είναι πλέον αριστερά όπως μπαίνουμε στο εσωτερικό του. Απέκτησα καλές σχέσεις με του υπαλλήλους - συναδέλφους μου. Έχουν μια αρχοντιά αυτές οι καγκελόπορτες. Η κεντρική φυσικά γράφει ΕΗΣ. Δεξιά της άλλη μια πόρτα με την επιγραφή που σημειώνω παραπάνω ότι παραπέμπει την είσοδο του μεγάρου στην πλατεία Λουδοβίκου. Αμέσως λίγα σκαλιά οδηγούν σε χωλ με κλειστή υπόγεια είσοδο. Εκεί έμενε ένας πολύ ρυπαρός τύπος κι ο περίγυρος ήταν εστία μολύνσεως. Το σύνολο καλύφτηκε με λαμαρίνες. Τη γωνιά του κτηρίου κατέχουν οι  ΕΛΛΗΝΙΚΑΙ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ Α.Ε. HELLENIC MEDITERRANEAN LINES.   

- 1 Σεπτεμβρίου 1988. Συσκότιση στο λεκανοπέδιο.

- 20 Σεπτεμβρίου. Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο Πειραιά. Πάμπολλα εκθέματα της ναυτικής μας κληρονομιάς στο ημικυκλικό οικοδόμημα κάτω απο το πλακόστρωτο πεζοδρόμιο απέναντι από την πλατεία Φρεαττύδας.

- Σεπτέμβριος 1988. Σκέψεις με σκοπό την υλοποίηση. Στην Ακτή Πρωτοψάλτη και στην πλατεία Καραϊσκάκη θα δημιουργήσει ο δήμος σταθμό 600 αυτοκινήτων.
Από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ θα εξυπηρετούνται δωρεάν οι οδηγοί με τα μίνι μπας προς το κέντρο για να αποφεύγεται ο συνωστισμός.

- 21 Σεπτεμβρίου. Ο δήμος γιορτάζοντας την αποπεράτωση των εργασιών της ανάπλασης της πλατείας Κοραή θα διασκεδάσει απόψε στις 19.00 το πλήθος με το συγκρότημα ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ. Έτσι θα εγκαινιαστεί το κιόσκι. Η αμέσως επόμενη και η πρώτη εκδήλωση στην ανακαινισμένη πλατεία είναι η ομιλία του βουλευτή και τέως υπουργού της Ν.Δ. Γεωργίου Σουφλιά, την Κυριακή 25.9. στις 19.30. 
Ακολουθεί καλλιτεχνικό πρόγραμμα.
[Δεκέμβριος 1988. Είδα στην επιγραφή ότι το σκάκι είναι δωρεά του δημάρχου Ανδρέα Ανδριανόπουλου..]

- Σάββατο 1 Οκτωβρίου. Τέλος και η γραμμή 848. Πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του τρόλεϋ προς Κερατσίνι 
με αριθμό 17.

- Η πάνω αριστερή γωνία της Νοταρά από την Τσαμαδού αλλάζει όψη. Στον αριθμό 41 υψώνεται ένα καινούργιο κτήριο στη θέση ενός παλαιότερου. Το Κέντρο Εφοδιασμού Αεροπορίας (201 ΚΕΦΑ/ΛΚΝ) στον αριθμό 43 έφυγε και το τριώροφο οικοδόμημα ανακαινίζεται. Το ίδιο γίνεται και με το ισόγειο γωνιακό κατάστημα.

- 21 Οκτωβρίου 1988. Νέο ναυάγιο λίγο έξω από το λιμάνι του Πειραιά. Το ιταλικό ADIGE εμβόλισε και βύθισε σε 45΄ το κρουαζιερόπλοιο JUPITER με αποτέλεσμα να έχουμε 2 νεκρούς και 2 αγνοούμενους.

- Νεκροταφείο Αναστάσεως. Μια μαρτυρία. Προ πολλών ετών, φύλακας του νεκροταφείου ήταν και η κυρά Αμαλία. Μόνιμη κάτοικος σε ένα μικρό δωμάτιο.
Είχε πάρει σύνταξη, όμως την παρακαλούσαν να παραμείνει. Έπλεκε και συνομιλούσε με τα έτοιμα για ταφή σώματα. Ποτέ δεν της έτυχε περίπτωση νεκροφάνειας..

- Ο τελευταίος ίσως υπαίθριος φωτογράφος με την οθόνη και την παλιά χειροκίνητη μηχανή σε τρίποδα βρίσκεται στον Τινάνειο κήπο, κοντά στα περίπτερα της Ακτής Μιαούλη. Αλλά και ο σαλεπιτζής στη γωνία Γούναρη και Ακτή Ποσειδώνος επιμένει με την παρουσία του να αντιστέκεται στους νέους καιρούς..

- 29  Οκτωβρίου 1988. Να θυμάμαι ότι σήμερα Σάββατο έκανα το γάμο μου στην Κρήτη. Είναι μια καλή εμπειρία τα κρητικά έθιμα.

- Γραμμή Ζεστασιάς. Από Δευτέρα μέχρι Πέμπτη, στο Κανάλι 1 του Πειραιά και στις ώρες από 03 έως 06 τη νύχτα μπορεί κάθε μοναχικός πολίτης που ζητάει λίγη συντροφιά και μια συμβουλή για να απαλύνει τις στεναχώριες του, να τηλεφωνήσει σε δύο γραμμές, στη ΓΡΑΜΜΗ ΖΕΣΤΑΣΙΑΣ όπως λέγεται. Προσφορά του δημοτικού σταθμού και του ίδιου του δήμου.

- Από τις 2 Δεκεμβρίου 1988 ο Πειραιάς διαθέτει καλωδιακή τηλεόραση.
Στο κανάλι 24 η εικόνα παρουσιάζει τη βραδυνή άποψη μιας πόλης του μέλλοντος ή εγκατάστασης κάποιου διυλιστηρίου, μισοφέγγαρο και τις  λέξεις TV PLUS ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Άκρη αριστερά η ώρα και από κάτω η ημερομηνία.
5 και 6 Δεκεμβρίου. Η οθόνη δείχνει μια παλιά καρτποστάλ της Ακτής Τσελέπη με το ξύλινο καράβι και τη θέα προς Ακτή Μιαούλη. Ηχητικά πλαισιώνεται με ευχάριστα ελληνικά τραγούδια.

- Στη διασταύρωση Αγχιάλου και Αγίου Δημητρίου γίνονται πολλά αυτοκινητιστικά ατυχήματα. Αρκετές φορές έχουν σπάσει τη τζαμαρία του καταστήματος με τα στρώματα. Για αυτό στη γωνία έχει υψωθεί ένα τσιμεντένιο φράγμα με κολωνάκια.        

- ΦΡΟΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Ο ΣΙΔΕΡΗΣ. Εδώ και χρόνια υπάρχει ένα ξύλινο παράπηγμα που πουλάνε φρούτα κολλημένο σε επίσης παλιό ξύλινο περίπτερο στις αρχές της Αγίου Δημητρίου και Αναπαύσεως, δεξιά προς τις γραμμές του τραίνου. Ο ίδιος κοιμάται εκεί και κάποτε έβλεπα ένα σκύλο να φυλάει τις πραμάτιες του.

- Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 1988. Μεγάλη βροχή στην Αθήνα και Πειραιά τις μεσημβρινές ώρες. Πλημμύρισαν οι χαμηλού βάθους δρόμοι και έγινε κυκλοφοριακή αναταραχή.  Ξεχείλισε ο Κηφισός στο Μοσχάτο και διακόπηκε η συγκοινωνία του ηλεκτρικού. Στην Ομηρίδου Σκυλίτση πολλά αυτοκίνητα σταματημένα. Οι δρόμοι γεμάτοι κόσμο. Τα καράβια αραγμένα για δύο μέρες.

- Τοποθετήθηκαν μεγάλες οθόνες που αλλάζουν θέμα διαφημίσεων σε σημεία της πόλης. Στο σιντριβάνι όπου το παλιό Ρολόι, στο Άγαλμα της Μητέρας, στο Νέο Φάληρο, στην Πειραιώς και 34ου Συντάγματος, στην Ευαγγελίστρια. Άλλο ένα χάλι.

- Ο Black Man είναι παλιός και αμετανόητος ραδιοπειρατής. Λειτουργεί το 103,1 FM ως Radio Black Man
(Ο Μάριος ο Black Man κυρίες μου!). Λένε πως ξεκίνησε το σταθμό όταν ήταν ναύτης κι ότι πέρασε από στρατοδικείο και φυλακίστηκε. Το αληθινό όνομά του είναι Μενέλαος Στάμπας.

- Στο Χατζηκυριάκειο Ορφανοτροφείο (Κλεισόβης 18) ανήκει το ακίνητο επί της οδού Μακράς Στοάς 17 
το οποίο και μισθώνει. Έχει 8 ορόφους. Στον αριθμό 15 είναι η Εμπορική Τράπεζα.

- Επί της Ακτής Μιαούλη έφυγε ένα από τα χαρακτηριστικά δείγματα της ιστορικής Τρούμπας. 
Το μονώροφο Τζων Μπουλ με την ξύλινη εξωτερική επένδυση φαινόταν πλέον νάνος ανάμεσα στα ψηλά γειτονικά κτήρια. Με την κατεδάφισή του φάνηκε το μεγάλο βάθος του οικοπέδου.

- Δεκέμβριος 1988. Η Παλαμηδίου από Δερβενακίων έως Λακωνίας πεζοδρομείται σταδιακά. Η απόσταση της από Αρτεμησίου μέχρι Λακωνίας θα παραμείνει ανοιχτή στη μέση για την κυκλοφορία.

- Χορμοβίτου 205. Στο οδόστρωμα κάτω από το πεζοδρόμιο επιζεί από την εποχή των χωματένιων δρόμων ένα δένδρο..

- 31.12.1988. TV PLUS. Σε μπλε φόντο ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ/ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ και το σήμα του ΠΟ.Π.ΚΕ.ΔΗ.Π. Σήμερα, επίσημη ημέρα έναρξης, έκπληξη για τον πειραϊκό λαό. Στις ειδήσεις της ΕΤ1, στις 21.45 η κυβέρνηση κατηγόρησε τις παράνομες πρωτοβουλίες των δημάρχων Πειραιά και Θεσσαλονίκης που καταπάτησαν συνταγματικά δικαιώματα.. Αμέσως ο σταθμός Πειραιά διακόπτει την ξένη ταινία που μετέδιδε (από τη νουβέλα the snow treasure) για έκτακτες ειδήσεις, τις πρώτες όπως είπε. Ακολούθησαν η προβολή του έργου και μετά οι συνεντεύξεις διαφόρων για να εκφράσουν τις ευχές τους με την ευκαιρία της «ελεύθερης», όπως διακηρύττουν, τηλεόρασης.
Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ είχε πρωτοσέλιδο. Η ΑΥΡΙΑΝΗ αναγγέλλει δικό της πανελλήνιο κανάλι. Το TV PLUS εκπέμπει στον δίαυλο 24, στον ίδιο όμως από τις 31.12, στις 19 το βράδυ μεταδίδει η ΕΤ το super channel της Αγγλίας. Έτσι μεταπήδησε στο 29.

- 1 Ιανουαρίου 1989. Υπάρχουν ακόμα  Έλληνες. Πρωτοχρονιά, μεσημέρι, και στο τραίνο Ομόνοια - Πειραιάς ένας ηλικιωμένος, με φαλάκρα, τριγύρω άσπρα μαλλιά, γένια, διάβαζε τον Αλέξανδρο των Βίων Παράλληλων του Πλουτάρχου σε παλιά έκδοση και κατ’ ευθείαν από το αρχαίο κείμενο.


                                                  Αντιγράφτηκε ειδικά για το blog, Οκτώβριος 2013.    


                    

1 σχόλιο:

  1. Τον Σεπτέμβριο του 1988 η μητέρα μου με έγραψε στην Α' Γυμνασίου του "Μιχαλοπούλειου" στην Καλλίπολη. Το σχολικό λεωφορείο με γυρνούσε από όλο τον Πειραιά και την Λεύκα μέχρι να με αφήσει στην Χαληκηδόνα της Νίκαιας (τελείωμα της Αγιίου Δημητρίου με την Π.Ράλλη - από λιμάνι προς Νίκαια).

    Πιστεύω ότι ήταν τα τελευταία χρόνια της αθωότητας, του ζεστου Πειραιάά με τις γειτονιές, τα δέντρα και τις διπλοκατοικίες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή